http://www.parsiblog.com/Template.aspx
سفارش تبلیغ
صبا ویژن



ماشینهای الکتریکی

عمدتاً در صنایع مختلف، به دو نوع انرژی نیازمندیم. برخی مصرف کننده ها مانند گرمکن ها و لامپ های روشنایی به انرژی الکتریکی و ربخی دیگر مانند کارخانجات ذوب آهن و سیستمهای نورد نیازمند انرژی مکانیکی هستند.

این دو نوع انرژی همواره قادرند به یکدیگر تبدیل شوند. دستگاههایی که این دو انرژی را به یکدیگر تبدیل

می کنند ماشین الکتریکی نامیده می شود.

فرآیند تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی و بالعکس، تبدیل انرژی الکترومکانیکی نامیده می شود. لذا ماشین الکتریکی رابطی بین سیستم الکتریکی و سیستم مکانیکی محسوب می شود. همواره به یاد داشته باشیدکه در این ماشینها فرآیند تبدیل انرژی برگشت پذیر است. در سیستمهای الکتریکی

کمیت هایی چون ولتاز و جریان وجود دارد؛ حال آنکه این کمیت ها در سیستمهای مکانیکی جای خود را به سرعت و گشتاور می دهنددر ماشینهای الکتریکی، عمل تبدیل انرژی از دو قانون زیر نشئت می گیرد

1- اگر یک هادی، در میدان مغناطیسی حرکت کند، در هادی ولتاژ القاء می گردد.

2- اگر هادی حامل جریان در یک میدان مغناطیسی قرار گیرد، به آن هادی نیروی مکانیکی وارد می شود

این دو پدیده در تمامی تبدیلهای این دو نوع انرژی به هم رخ می دهد.

حال به شرح مختصری درمورد موتورها و مولدهای الکتریکی می پردازیم. با فرض اینکه خوانندگان محترم با ماهیت اصلی این دو ماشین الکتریکی آشنایی دارند تنها به ذکر نکات زیر بسنده می کنم:

  • در موتورهای الکتریکی، جریان الکتریکی از طریق سیستمهای الکتریکی وارد هادیهای ماشین می شود. از طرفی دیگر هادی ها از قبل بوسیله قطبهای ماشین در معرض میدان مغناطیسی قرار گرفته اند لذا بر هر هادیِ ماشین نیرویی وارد می شود و چون هادی ها روی قسمت متحرک و چرخان ماشین قرار گرفته اند لذا گشتاور الکترومغناطیس حاصل شده و قسمت متحرک را می چرخاند. نکته جالب توجه این است که پس از به چرخش درآمدن قسمت متحرک (رتور) به خاطر حرکت هادی ها درون میدان مغناطیسی جریان جدیدی در آنها بوجود می آید که مخالف جریان اولّیه می باشد. نیروی حاصل از این جریان گشتاور ضدمحرکه را در موتور ایجاد می نماید.
  • در مولدها این فرآیند به صورت معکوس انجام می شود؛ بدین معنی که قسمت متحرک (رتور) توسط نیروی خارجی مانند نیروی توربین به حرکت در می آید و چون هادی های متحرک تحت میدان مغناطیسی قطب های مولد قرار دارند در آنها ولتاژی القاء می شود، حال اگر به سیستم الکتریکی مولد باری متصل گردد جریان در هادی ها برقرار می گردد. باید به این نکته نیز توجه کرد که پس از برقراری جریان در هادی های رتور، میدان مغناطیسی جدیدی حاصل می شود که نیروی آن مخالف نیروی محرکه است و نتیج? آن ایجاد گشتاور ضدمحرکه است.

با توضیحات ارائه شده در می یابیم که " میدان مغناطیسی " پیونددهنده در ایجاد گشتاور و ولتاژ می باشد.

ساختار ماشین های الکتریکی

هر ماشین الکتریکی از دو بخش اساسی تشکیل شده است:

1- قسمت متحرک و دواّر (رتور)

2- قسمت ساکن (استاتور­)

بین این دو قسمت همواره شکاف هوایی وجود دارد.

ماشین های الکتریکی دواّر به شکلها و نامهای مختلفی وجود دارند. مهمترین آنها، ماشینهای الکتریکی Dc (موتور و ژنراتور) ، ماشینهای سنکرون (موتور و ژنراتور) و ماشین های القائی هستند. انواع دیگری نیز مانند ماشین با آهنربای دائم و یا ماشین پله ای نیز در صنعت کاربرد دارند.

آنچه ارائه شد شرحی بسیار مختصر و ساده در مورد ماشین های الکتریکی بود. در مقالات بعدی سعی می شود در مورد هریک از انواع ماشین های الکتریکی مطالب جامع تری ارائه شود

.

ماشین های سنکرون

ماشینهای سنکرون  به دو دسته تقسیم می شوند :

 

1- ژنراتور سنکرون یا آلتروناتور 2- موتور سنکرون

 

البته نوعی ماشین سنکرون به نام کمپانستور compansator یا اصلاح کننده ضریب توان نیز در صنایع موجود می باشد.

این ماشین ها نیز از دوقسمت تشکیل شده اند که قسمت متحرک این ماشین ها را روتور و قسمت ساکن آنها را استاتور گویند. رتور ماشین های سنکرون از لحاظ ساختمان دو دسته اند . ماشینهای سنکرون با قطب صاف و ماشین های با قطب برجسته و همچنین ماشینهای سنکرون بسته به آنکه نوع وسیله گرداننده روتور آنها چه توربینی باشد به صورت زیر تقسیم می شود :

 

1- توربو ژنراتور:

در این وسیله گرداننده ی روتور توربین بخار است و چون توربین بخار جزء ماشین های تند گرد است بنابر این توربو ژنراتور دارای قطب های صاف بوده و این ماشین توانایی ایجاد دورهای بسیار بالا را در قدرت های زیاد دارد امروزه اغلب توربو ژنراتورها را دو قطبی می سازند چون با افزایش سرعت گردش کار توربین های بخار با صرفه تر و ارزانتر تمام می شود.

 

2- هیدرو ژنراتور :

 در آن وسیله گرداننده رتور به وسیله ی توربین آبی است و چون توربین آبی دارای دور کم است بنابراین هیدرو ژنراتور دارای قطب برجسته بوده ودارای سرعت کم می باشد.

 

3- دیزل ژنراتور :

 در قدرت های کوچک و اضطراری وسیله گرداننده ی رتور دیزل است که در این مورد هم قطب های روتور آن قطب برجسته می باشد.

 

مولدهای AC یا آلترناتورها درست مثل مولدهای dc بر اساس القاء الکترومغناطیسی کار می کنند ، آنها نیز شامل یک سیم پیچ آرمیچر ویک میدان مغناطیسی هستند. اما یک اختلاف مهم بین این دو وجود دارد : درحالی که در ژنراتورهای dc آرمیچر چرخیده می شود وسیستم میدان ثابت است در آلترناتورها آرایش عکس وجود دارد

.

یک موتور سنکرون از نظر الکتریکی مشابه یک آلترناتور یا  ژنراتور ac می باشد در حقیقت از نظر تئوری یک ماشین سنکرون می تواند به عنوان آلترناتور استفاده گردد که به طور مکانیکی راه اندازی شده و یا به عنوان موتوری استفاده گردد که به صورت الکتریکی راه اندازی شده باشد.بیشتر موتورهای سنکرون دارای مقدار نامی 150 کیلو وات تا 15 مگاوات بوده ودارای محدوده سرعتی rpm150 تا rpm1800 کار میکنند .بعضی از خواص مشخصه ی یک موتور سنکرون که جالب توجه است عبارتند از :

 

1-     هم در سرعت سنکرون کار می کند وهم کار نمی کند یعنی در حال کار سرعترا ثابت نگه می دارد . تنها روش برای تغییر سرعت آن تغییر دادن در فرکانس تغذیه می باشد.

2-     ذاتا خود راه انداز نبوده و مجبور استتا سرعت سنکرون با استفاده از وسیله خاص تا رسیدن به حالت سنکرون به حرکت در آید.

3-     توانایی عمل کردن در محدوده ی وسیعی از ضریب قدرت های پس فاز و پیش فاز رادارد . لذا می تواند برای مقاصد تصحیح توان و به علاوه برا تغذیه گشتاور وراه اندازی بارها استفاده گردد.

 

موتورهایac تک فاز:

 

معمولترین موتور تک فاز موتور سنکرون قطب چاکدار است، که اغلب در دستگاه هایی بکار می رود که گشتاور پایین نیاز دارند، نظیر پنکه‌های برقی ، اجاقهای ماکروویو و دیگر لوازم خانگی کوچک. نوع دیگر موتور AC تک فاز موتور القایی است، که اغلب در لوازم بزرگ نظیر ماشین لباسشویی و خشک کن لباس بکار می‌رود. عموماً این موتورها می‌توانند گشتاور راه اندازی بزرگتری را با استفاده از یک سیم پیچ راه انداز به همراه یک خازن راه انداز و یک کلید گریز از مرکز ، ایجاد کنند.

هنگام راه اندازی ، خازن و سیم پیچ راه اندازی از طریق یک دسته از کنتاکتهای تحت فشار فنر روی کلید گریز از مرکز دوار ، به منبع برق متصل می‌شوند. خازن به افزایش گشتاور راه اندازی موتور کمک می‌کند. هنگامی که موتور به سرعت نامی رسید، کلید گریز از مرکز فعال شده ، دسته کنتاکتها فعال می‌شود، خازن و سیم پیچ راه انداز سری شده را از منبع برق جدا می‌سازد، در این هنگام موتور تنها با سیم پیچ اصلی عمل می‌کند

.انواع موتورهای الکتریکی

موتورهای dc

یکی از اولین موتورهای دوار ، اگر نگوییم اولین ، توسط مایکل فارادی در سال 1821م ساخته شده بود و شامل یک سیم آویخته شده آزاد که در یک ظرف جیوه غوطه‌ور بود، می‌شد. یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. وقتی که جریانی از سیم عبور می‌کرد، سیم حول آهنربا به گردش در می‌آمد و نشان می‌داد که جریان منجر به افزایش یک میدان مغناطیسی دایره‌ای اطراف سیم می‌شود. این موتور اغلب در کلاسهای فیزیک مدارس نشان داده می‌شود، اما گاهاً بجای ماده سمی جیوه ، از آب نمک استفاده می‌شود.

موتور کلاسیک DC دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی است. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می کند تا در آرمیچر جریان یابد و آهنرباهای الکتریکی، آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی ، بستگی دارد.

سرعت موتور DC وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها (نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ) در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ، کنترل می‌شود. بدلیل اینکه این نوع از موتور می‌تواند در سرعتهای پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهای ترکشن (کششی) نظیر لکوموتیوها استفاده می‌کنند.

اما به هرحال در طراحی کلاسیک محدودیتهای متعددی وجود دارد که بسیاری از این محدودیتها ناشی از نیاز به جاروبکهایی برای اتصال به کموتاتور است. سایش جاروبکها و کموتاتور ، ایجاد اصطکاک می‌کند و هر چه که سرعت موتور بالاتر باشد، جاروبکها می‌بایست محکمتر فشار داده شوند تا اتصال خوبی را برقرار کنند. نه تنها این اصطکاک منجر به سر و صدای موتور می‌شود بلکه این امر یک محدودیت بالاتری را روی سرعت ایجاد می‌کند و به این معنی است که جاروبکها نهایتاً از بین رفته نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. اتصال ناقص الکتریکی نیز تولید نویز الکتریکی در مدار متصل می‌کند. این مشکلات با جابجا کردن درون موتور با بیرون آن از بین می‌روند، با قرار دادن آهنرباهای دائم در داخل و سیم پیچها در بیرون به یک طراحی بدون جاروبک می‌رسیم.

موتورهای میدان سیم پیچی شده

آهنرباهای دائم در (استاتور) بیرونی یک موتور DC را می‌توان با آهنرباهای الکتریکی تعویض کرد. با تغییر جریان میدان (سیم پیچی روی آهنربای الکتریکی) می‌توانیم نسبت سرعت/گشتاور موتور را تغییر دهیم. اگر سیم پیچی میدان به صورت سری با سیم پیچی آرمیچر قرار داده شود، یک موتور گشتاور بالای کم سرعت و اگر به صورت موازی قرار داده شود، یک موتور سرعت بالا با گشتاور کم خواهیم داشت. می‌توانیم برای بدست آوردن حتی سرعت بیشتر اما با گشتاور به همان میزان کمتر ، جریان میدان را کمتر هم کنیم. این تکنیک برای ترکشن الکتریکی و بسیاری از کاربردهای مشابه آن ایده‌آل است و کاربرد این تکنیک می‌تواند منجر به حذف تجهیزات یک جعبه دنده متغیر مکانیکی شود.

موتورهای یونیورسال

یکی از انواع موتورهای DC میدان سیم پیچی شده موتور ینیورسال است. اسم این موتورها از این واقعیت گرفته شده است که این موتورها را می‌توان هم با جریان DC و هم AC بکار برد، اگر چه که اغلب عملاً این موتورها با تغذیه AC کار می‌کنند. اصول کار این موتورها بر این اساس است که وقتی یک موتور DC میدان سیم پیچی شده به جریان متناوب وصل می‌شود، جریان هم در سیم پیچی میدان و هم در سیم پیچی آرمیچر (و در میدانهای مغناطیسی منتجه) همزمان تغییر می‌کند و بنابراین نیروی مکانیکی ایجاد شده همواره بدون تغییر خواهد بود. در عمل موتور بایستی به صورت خاصی طراحی شود تا با جریان AC سازگاری داشته باشد (امپدانس/راکتانس بایستی مدنظر قرار گیرند) و موتور نهایی عموماً دارای کارایی کمتری نسبت به یک موتور معادل DC خالص خواهد بود.

مزیت این موتورها این است که می‌توان تغذیه AC را روی موتورهایی که دارای مشخصه‌های نوعی موتورهای DC هستند بکار برد، خصوصاً اینکه این موتورها دارای گشتاور راه اندازی بسیار بالا و طراحی بسیار جمع و جور در سرعتهای بالا هستند. جنبه منفی این موتورها تعمیر و نگهداری و مشکل قابلیت اطمینان آنهاست که به علت وجود کموتاتور ایجاد می‌شود و در نتیجه این موتورها به ندرت در صنایع مشاهده می‌شوند، اما عمومی‌ترین موتورهای AC در دستگاههایی نظیر مخلوط کن و ابزارهای برقی که گاهاً استفاده می‌شوند، هستند

موتورهایAC سه فاز:

برای کاربردهای نیازمند به توان بالاتر، از موتورهای القایی سه فاز AC (یا چند فاز) استفاده می‌شود. این موتورها از اختلاف فاز موجود بین فازهای تغذیه چند فاز الکتریکی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوار درونشان ، استفاده می‌کنند. اغلب ، روتور شامل تعدادی هادیهای مسی است که در فولاد قرار داده شده‌اند. از طریق القای الکترومغناطیسی میدان مغناطیسی دوار در این هادیها القای جریان می‌کند، که در نتیجه منجر به ایجاد یک میدان مغناطیسی متعادل کننده شده و موجب می‌شود که موتور در جهت گردش میدان به حرکت در آید.

این نوع از موتور با نام موتور القایی معروف است. برای اینکه این موتور به حرکت درآید بایستی همواره موتور با سرعتی کمتر از فرکانس منبع تغذیه اعمالی به موتور ، بچرخد، چرا که در غیر این صورت میدان متعادل کننده‌های در روتور ایجاد نخواهد شد. استفاده از این نوع موتور در کاربردهای ترکشن نظیر لوکوموتیوها ، که در آن به موتور ترکشن آسنکرون معروف است، روز به روز در حال افزایش است. به سیم پیچهای روتور جریان میدان جدایی اعمال می‌شود تا یک میدان مغناطیسی پیوسته ایجاد شود، که در موتور سنکرون وجود دارد، موتور به صورت همزمان با میدان مغناطیسی دوار ناشی از برق AC سه فاز ، به گردش در می‌آید. موتورهای سنکرون را می‌توانیم به عنوان مولد جریان هم بکار برد.

سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس تغذیه بستگی دارد و مقدار لغزش ، یا اختلاف در سرعت چرخش بین روتور و میدان استاتور ، گشتاور تولیدی موتور را تعیین می‌کند. تغییر سرعت در این نوع از موتورها را می‌توان با داشتن دسته سیم پیچها یا قطبهایی در موتور که با روشن و خاموش کردنشان سرعت میدان دوار مغناطیسی تغییر می‌کند، ممکن ساخت. به هر حال با پیشرفت الکترونیک قدرت می توانیم با تغییر دادن

فرکانس منبع تغذیه ، کنترل یکنواخت تری بر روی سرعت موتورها داشته باشیم.

موتورهای پلهای

 

نوع دیگری از موتورهای الکتریکی موتور پله‌ای است، که در آن یک روتور درونی ، شامل آهنرباهای دائمی توسط یک دسته از آهنرباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش می‌شوند، کنترل می‌شود. یک موتور پله‌ای ترکیبی از یک موتور الکتریکی DC و یک سلونوئید است. موتورهای پله‌ای ساده توسط بخشی از یک سیستم دنده‌ای در حالتهای موقعیتی معینی قرار می‌گیرند، اما موتورهای پله‌ای نسبتا کنترل شده ، می‌توانند بسیار آرام بچرخند. موتورهای پله‌ای کنترل شده با کامپیوتر یکی از فرمهای سیستمهای تنظیم موقعیت است، بویژه وقتی که بخشی از یک سیستم دیجیتال دارای کنترل فرمان یار باشند

موتورهای خطی

یک موتور خطی اساساً یک موتور الکتریکی است که از حالت دوار در آمده تا بجای اینکه یک گشتاور (چرخش) گردشی تولید کند، یک نیروی خطی توسط ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی سیار در طولش ، بوجود آورد. موتورهای خطی اغلب موتورهای القایی یا پله‌ای هستند. می‌توانید یک موتور خطی را در یک قطار سریع السیر ماگلیو مشاهده کنید که در آن قطار روی زمین پرواز می‌کند.

 راه اندازی موتورهای سنکرون در حالت بارداری

ساختمان : استاتور موتورهای سنکرون از نظر ساختمان دقیقاً مشابه استاتور موتورهای القایی است سیم پیچهای سه فاز آن در داخل شیارهای هسته آهنی استاتور تعبیه شده که وظیفه آنها ایجاد میدان دوار در هسته استاتور است.
روتور این موتور به صورت یکپارچه یا از ورقهای مغناطیسی ساخته می شود و بر روی آن یک سیم پیچی جریان مستقیم به نام سیم پیچ تحریک نصب می شود
جریان تغذیه سیم پیچی تحریک روتور، از طریق دو حلقه که بر روی محور عملا بصورت یک مغناطیس الکتریکی (چرخ قطب) رفتار می کند که تعداد قطبهای روتور به اندازه قطبهای سیم پیچی استاتور خواهد بود.
طرز کار: هنگام وصل استاتور به شبکه سه فاز ، یک میدان دوار که سرعت آن متناسب با فرکانس شبکه و تعداد قطبهای استاتور است در آن بوجود می آید و سطح روتور را جاروب می کند.

 

مولد جریان الکتریکی  

دید کلی :

مهندسی جدید تقریبا و منحصرا جریان الکتریکی از نوع القایی را به کار می‌گیرد، یعنی ماشین‌هایی را که در آنها نیروی محرکه الکتریکی در نتیجه القای الکترومغناطیسی ایجاد می‌شود. به این دلیل ، اصطلاح «القایی» ممولا حذف می‌شود، و وقتی که مولدهای الکتریکی درنظر گرفته می‌شوند، به طور معمول منظور مولدهای القایی است.
مولد القایی ساده :

ساده‌ترین نمونه مولد القایی ، نیروی محرکه الکتریکی به وجود آمده در پیچه چرخان در میدان مغناطیسی ، متناوب است. بنابراین ، جریان حاصل از مولد القایی متناوب است مگر اینکه تمهیدات خاصی جهت یکسو کردن آن اعمال شود، به جریان ثابت یا مستقیمی که جهتش تغییر نمی‌کند تبدیل شود.

البته مولدهای جدید صنعتی اغلب برای توانهای عظیمی طرح می‌شوند ( 200 تا 400 هزار کیلووات در یک ماشین تولید می‌شوند) که از نمونه ساده بسیار پیچیده تر می‌باشند. چنین ماشینی با تمام وسایل کمکی جهت نظارت به کار ، حفاظت از آسیب دیدن ، توزیع جریان مشترکین و غیره یک ساختار مهندسی پیچیده است. البته به رغم پیچیدگی‌هایی که می‌توانند برای نمونه ساده فراهم آورند تمام این قسمت‌ها برای کار هر مولدی لازم است


ساختمان مولد ها :

قسمت‌های اساسی هر مولد جریان عبارتند از

القاگر :
یعنی آهنربا یا آهنربای الکتریکی که میدان مغناطیسی را ایجاد می‌کند.

 

 

آرمیچر:

یعنی سیم پیچی که در آن بر اثر تغییرشار مغناطیسی نیروی محرکه الکتریکی القا می شود


حلقههای لغزان زغالی
یعنی حلقه‌های لغزانی با تیغه‌های تماس (زغال‌ها) که روی حلقه‌ها می‌لغزند و منظور از آنها گرفتن یا رساندن جریان به قسمت چرخان مولد است. قسمت چرخان مولد ، چرخانه «روتور) مولد نامیده می‌شود، در حالیکه قسمت بی حرکت پوسته «استاتور) نام دارد

 

مکانیزم کارمولد جریان متناوب

وقتی که آرمیچر در میدان مغناطیسی القاگر می‌چرخد، یعنی آرمیچر و چرخانه و القاگر پوسته است، نیروی محرکه الکتریکی القا می شود. البته می‌توان القاگر را چنان چرخاند که آرمیچر ساکن بماند. پس هم چرخانه و هم پوسته می‌توانند نقش القاگر و آرمیچر را ایفا کنند. در هر دو مورد ، چرخانه باید به حلقه‌های لغزان و زغالها مجهز باشد که در مدت چرخش آن تماس دائمی برقرار باشد.

ولی مناسب‌تر است که از طریق تماس‌های لغزشی جریان نسبتا ضعیف لازم برای آهنربا کرن القاگر تامین می‌شود. از طرف دیگر ، جریان حاصل در مولد مقادیر عظیمی به دست می‌آورد، و به این دلیل بهتر است که این جریان از پیچه‌های ساکن گرفته شود که مستلزم تماس‌های لغزشی نیست. بنابر‌این ، در مولدهای پر قدرت قسمت‌های ساکن ترجیحا به صورت آرمیچر و چرخانه‌ها به صورت القاگر به کار برده

می‌شوند

 

حصور آهنربا در مولدها :

 

برای اینکه شارهای مغناطیسی شدید از سیم پیچ‌های آرمیچر بگذرد و در نتیجه تغییرات این شارها شدید باشد، آرمیچر هسته‌ای آهنی دارد که دو انتهای آن به شکلی است که فقط فاصله کوچکی که برای چرخش لازم است بین قطب‌های مغناطیس و هسته وجود دارد. در مولدهای صنعتی ، القاگرهایی که میدان مغناطیسی را ایجاد می‌کنند بطور عمده آهنرباهای الکتریکی هستند.

در طرح مولدهای کم توان ، گاهی از آهنرباهای دایمی به عنوان القاگر استفاده می‌شود. مگنت‌ها یعنی ، مولدهای کوچکی که در بعضی از انواع موتورهای درونسوز برای احتراق مخلوط سوخت گاز در سیلندر موتور با کمک جرقه به کار می‌روند، از این نوع هستند.
القاگر مولد ac با قطبهای داخلی :

اگر در القاگر فقط یک جفت قطب داشته باشیم، دوره جریان الکتریکی متناوب به زمان یک چرخش القاگر مربوط است. پس ، برای داشتن جریان متناوبی با فرکانس 50Hz ، چرخانه باید با سرعت 50 دور در ثانیه (یا 3000 دور در دقیقه) ، بچرخد که عملا برای ماشین‌های بزرگ ناممکن است.

از طرف دیگر ، با تعداد زیاد جفت قطب‌ها ، دوره جریان به زمانی مربوط می‌شود که برای چرخیدن چرخانه به اندازه کسری از دایره که توسط جفت قطب اشغال می‌شود لازم است. مثلا اگر 6 جفت قطب داشته باشیم، برای بدست آوردن جریان متناوبی با فرکانس 50Hz کافی است که چرخانه با سرعت 500 دور در دقیقه بچرخد

 

موتورهای جریان متناوب

موتورهای سنکرون

موتورهای آسنکرون

موتورهای آسنکرون به علت نداشتن کلکتور و سادگی ساختمان آن بیشتر از موتور سنکرون متداول است.

ماشین های سنکرون گرچه امروزه بیشتر به عنوان ژنراتور استفاده میشود ولی جا دارد بیشتر با این ماشین ها آشنا شد.در این مقاله به طبقه بندی های گوناگون ماشین های سنکرون پرداخته شده است

 

ماشین های سنکرون

 

ماشینهای سنکرون به دو دسته تقسیم می شوند :

ژنراتور سنکرون یا آلتروناتور 2- موتور سنکرون

 

البته نوعی ماشین سنکرون به نام کمپانستور compansator یا اصلاح کننده ضریب توان نیز در صنایع موجود می باشد.

این ماشین ها نیز از دوقسمت تشکیل شده اند که قسمت متحرک این ماشین ها را روتور و قسمت ساکن آنها را استاتور گویند. رتور ماشین های سنکرون از لحاظ ساختمان دو دسته اند . ماشینهای سنکرون با قطب صاف و ماشین های با قطب برجسته .

و همچنین ماشینهای سنکرون بسته به آنکه نوع وسیله گرداننده روتور آنها چه توربینی باشد به صورت زیر تقسیم می شود :

 

توربو ژنراتور:

 در این وسیله گرداننده ی روتور توربین بخار است و چون توربین بخار جزء ماشین های تند گرد است بنابر این توربو ژنراتور دارای قطب های صاف بوده و این ماشین توانایی ایجاد دورهای بسیار بالا را در قدرت های زیاد دارد امروزه اغلب توربو ژنراتورها را دو قطبی می سازند چون با افزایش سرعت گردش کار توربین های بخار با صرفه تر و ارزانتر تمام می شود.

هیدرو ژنراتور :

 در آن وسیله گرداننده رتور به وسیله ی توربین آبی است و چون توربین آبی دارای دور کم است بنابراین هیدرو ژنراتور دارای قطب برجسته بوده ودارای سرعت کم می باشد.

دیزل ژنراتور :

در قدرت های کوچک و اضطراری وسیله گرداننده ی رتور دیزل است که در این مورد هم قطب های روتور آن قطب برجسته می باشد.

 

مولدهای AC یا آلترناتورها درست مثل مولدهای dc بر اساس القاء الکترومغناطیسی کار می کنند ، آنها نیز شامل یک سیم پیچ آرمیچر ویک میدان مغناطیسی هستند. اما یک اختلاف مهم بین این دو وجود دارد : درحالی که در ژنراتورهای dc آرمیچر چرخیده می شود وسیستم میدان ثابت است در آلترناتورها آرایش عکس وجود دارد.

یک موتور سنکرون از نظر الکتریکی مشابه یک آلترناتور یا ژنراتور ac می باشد در حقیقت از نظر تئوری یک ماشین سنکرون می تواند به عنوان آلترناتور استفاده گردد که به طور مکانیکی راه اندازی شده و یا به عنوان موتوری استفاده گردد که به صورت الکتریکی راه اندازی شده باشد.بیشتر موتورهای سنکرون دارای مقدار نامی 150 کیلو وات تا 15 مگاوات بوده ودارای محدوده سرعتی rpm150 تا rpm1800 کار میکنند .بعضی از خواص مشخصه ی یک موتور سنکرون که جالب توجه است عبارتند از :

هم در سرعت سنکرون کار می کند وهم کار نمی کند یعنی در حال کار سرعترا ثابت نگه می دارد . تنها روش برای تغییر سرعت آن تغییر دادن در فرکانس تغذیه می باشد.

ذاتا خود راه انداز نبوده و مجبور استتا سرعت سنکرون با استفاده از وسیله خاص تا رسیدن به حالت سنکرون به حرکت در آید.

توانایی عمل کردن در محدوده ی وسیعی از ضریب قدرت های پس فاز و پیش فاز رادارد . لذا می تواند برای مقاصد تصحیح توان و به علاوه برا تغذیه گشتاور وراه اندازی بارها استفاده گردد.

مزایای موتور سنکرون:

این موتور دارای ضریب قدرت مناسب و قابل تنظیم است.بازده عالی دارد.در مقابل نوسان ولتاژ حساسیت ندارد.امکان بکار بردن آن به طور مستقیم با ولتاژ زیاد وجود دارد.با تحریک مناسب هیچگونه قدرت راکتیو مصرف نمیکند و فقط قدرت اکتیو مناسب می گیرد.از این موتور میتوان به عنوان مولد قدرت راکتیو برای بالا بردن ضریب قدرت خط استفاده کرد.

معایب موتور سنکرون:

 

یک وسیله راه اندازی اولیه که موتور کمکی و غیره می باشد احتیاج دارد.

علاوه بر جریان متناوب برای سیم پیچ استاتور ، جریان دائم برای قطبهای آن هم مورد احتیاج است در نتیجه قیمت ماشین را نسبت به مشابه خود بالا میبرد.

سرعت آن ثابت است در نتیجه قابل تنظیم نیست.

نداشتن تحمل اضافه بار ( در صورتیکه خیلی زیادتر از حد مجاز به آن بار دهند میایستد و دوباره بایستی آنرا راه اندازی کرد.)

 

کاربرد موتور سنکرون:

 

به خاطر راه اندازی مشکل موتور سنکرون ، مورد استفاده آن محدود است.

به خاطر سرعت ثابت آن، در مواردیکه دور ثابت نیاز باشد، استفاده می شود. در وسایل دقیق مانند ساعتهای الکتریکی و گرام و ....

کاربرد مهم موتور سنکرون ، برای اصلاح Cosφ است. بار روی آن قرار نداده یعنی موتور بدون بار کار میکند در این حالت موتور سنکرون را خازن سنکرون گویند.

 

موتور های الکتریکی (آسنکرون-یونیورسال-قطب چاکدار ) عیب یابی ورفع عیب موتور های مذکور .

موتور ها مهمترین اجزایی هستند که در لوازم برقی گردنده بکار می روند.

 

موتور ها انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. الکتروموتور ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد

 

.1-موتور های آسنکرون    2 -موتور های یونیورسال     3-موتور با قطب چاکدار

 

موتور های آسنکرون- که با برق متناوب کار می کنند از دو قسمت روتور واستاتور ساخته شده اند.با روشن شدن موتور سیم پیچ های درون شیار های استاتور یک میدان مغناطیسی دوار بوجود می آورند که این میدان برروتور که قسمت گردنده موتور ودارای محور انتقال حرکت می باشد نیز اثر گذاشته ودر آن خاصیت مغناطیسی بوجود می آید .به هر حال با بوجود آمدن قطب های مغناطیسی هم نام وغیرهم نام عمل جذب ودفع انجام شده که باعث حرکت چرخشی روتور می گردد.برای راه اندازی موتور ها از حالت سکون روش های مختلفی بکار می برند که مهمترین آن ها عبارتند از:الف- آسنکرون با راه انداز غیر خازنی (کلاجی ) در این موتور به غیر از سیم پیچی های اصلی یک سری سیم پیچ کمکی نیز قرار دارد که میدان مغناطیسی دیگری با فاصله زمانی با میدان مغناطیسی اصلی بوجود می آورد.که باعث چرخش پرقدرت تر موتور می گردد. پس از این که سرعت موتور به 75 درصد سرعت اسمی رسید کلاج که تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز کار می کند به عنوان یک کلید عمل کرده وسیم پیچ کمکی را از مدار خارج می کند. ب - آسنکرون با راه انداز خازن موقت - این موتور ها دارای علامت اختصاری CSMمی باشند ودارای یک خازن الکترولیتی با ظرفیت حدود 200 الی 500 میکرو فاراد است که باسیم پیچ کمکی بطور سری بسته شده وهر دوی آنها باسیم پیچ اصلی موازی بسته می شوند. خازن وسیم پیچ کمکی یک اختلاف فاز ودو میدان مغناطیسی بوجود می آورد که باعث چرخش موتور می گردد. در این موتور نیز کلید گریز از مرکز سیم پیچ کمکی را از مدار خارج می کند. ج - آسنکرون با راه انداز خازن موقت وخازن دایم.(با علامت اختصاری TCM) - یکی از خازن ها پس از راه اندازی از مدار خارج شده وخازن دیگر در حالتی که با سیم پیچ کمکی سری می باشد در مدار باقی می ماند. د - آسنکرون با راه انداز خازن دایمی ( PSCM) در این موتور ها که دارای قدرت کم تری نسبت به موتور های قبلی هستند از یک خازن که با سیم پیچ کمکی سری بسته شده است استفاده شده و کلید گریز از مرکز ندارند بنابر این خازن به همراه سیم پیچ کمکی همیشه در مدار باقی است

.

شناسایی سیم پیچ های اصلی وکمکی

سیم پیچ های اصلی در زیر شیار ها و سیم پیچ کمکی در رو قرار دارند

. -سطح مقطع سیم های کمکی همیشه از سیم های اصلی کمتر است.

- سیم پیچ کمکی دارای مقاومت بیشتری (اهم بیشتر ) نسبت به سیم پیچ اصلی است وضمنا" خازن با سیم پیچ کمکی سری شده است.

 

عیب یابی موتور های آسنکرون - معیوب شدن موتور ها یا مربوط به قطعات برقی مثل سیم پیچ ها وخازن است یا مربوط به قطعات مکانیکی مثل بلبرینگ و بوشن ها

 

 






تاریخ : شنبه 93/9/8 | 11:35 صبح | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

قوای محرک یک وسیله نقلیه الکتریکی شامل سه زیر مجموعه‌ی اصلی است: نیرو محرکه‌ی الکتریکی، منبع انرژی و کمک دهنده که این سه زیر مجموعه، خود دارای زیر مجموعه هایی هستند که در شکل به طور کامل نمایش داده شده اند.

ساختار وسیله نقلیه الکتریکی

بسته به ورودی‌هایی که از طریق پدال‌های گاز و ترمز اعمال می‌شوند، کنترل کننده‌ی وسیله نقلیه سیگنال کنترل مناسبی را به مبدل الکترونیکی قدرت ارسال می‌کند که وظیفه‌ی مبدل الکترونیکی قدرت، تنظیم توان جاری شده بین موتور الکتریکی و منبع انرژی می‌باشد. جریان توان برگشت، به دلیل احیای ترمز وسیله نقلیه‌ی الکتریکی رخ می‌دهد. این انرژی بازیافت شده می‌تواند در منبع انرژی ذخیره شود زیرا منبع انرژی قابلیت پذیرش این انرژی را دارد. اکثر باتری‌های وسایل نقلیه‌ی الکتریکی همچون ابرخازن‌ها و فلای‌ویل‌ها، به آسانی توانایی پذیرش انرژی بازیافت شده را دارند. واحد مدیریت انرژی با کنترل کننده‌ی وسیله نقلیه همکاری می‌کند تا احیای ترمز و انرژی بدست آمده از طریق آن را کنترل کند. این بخش همچنین با واحد سوخت گیری در ارتباط است تا آن را کنترل کند و میزان قابلیت استفاده از منبع انرژی را به تصویر بکشد. منبع توان کمکی، توان مورد نیاز با سطوح ولتاژهای مختلف را برای همه‌ی بخش‌های کمکی وسیله نقلیه‌ی الکتریکی تأمین می‌کند، مخصوصاً برای واحدهای کنترل کننده‌ی شرایط هوا و توان فرمان.[1]

 






تاریخ : شنبه 93/9/8 | 11:27 صبح | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

ساخت این پروژه در کتاب با استفاده از مقوا و وسایل دیگر توضیح داده شده است. از آنجایی ساخت و طراحی این پروژه با وسایل ذکر شده در کتاب نیازمند زمان و حوصله ی بیشتری است و از توان دانش آموزان و حتی همکاران خارج است، بهتر است از ماشین های اسباب بازی پلاستیکی استفاده شود.

وسایل مورد نیاز:

1- باتری قلمی 2 عدد

2- جا باتری سه ولتی 1 عدد

3- موتور الکتریکی اسباب بازی (آرمیچر سه ولتی)   1 عدد

4- کلید قطع و وصل  1 عدد

5- چسب برق و یا شیشه ای

6- ماسوره ی چرخ خیاطی  1 عدد

7- سیم نازک به مقدار لازم

8- کش بسته بندی نازک  1 عدد

9- ماشین اسباب بازی

10- انبردست، موکت بر، قیچی، پیچ گوشتی


(چنانچه عکسی باز نشد روی آن کلیک راست کرده سپس بر روی گزینه ی Reload Image  یا Show Picture کلیک کنید)

www.moghanaraz.ir

www.moghanaraz.ir

البته با توجه به بی ثباتی قیمت ها، بهتر است خود همکاران و یا یکی از دانش آموزان وسایل مورد نیاز را بصورت عمده تهیه نموده و در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

www.moghanaraz.ir

مراحل ساخت:

1- ماسوره را در جایی مناسب در میله ی وسط تایرهای عقب محکم بچسبانید. البته می توانید برای تایرهای جلو این کار را انجام دهید. اما تایرهای عقب بهتر است.

www.moghanaraz.ir

2- بعد از وصل کردن سیم آرمیچر، آن را در جای مناسبی در زیر ماشین قرار دهید. (در جاییکه وقتی آرمیچر را بوسیله ی کش به ماسوره وصل می کنید کش نه زیاد سفت باشد و نه زیاد شل) در این مرحله نباید آرمیچر را محکم در جای خود ببندید.

www.moghanaraz.ir

3- کلید و جای باتری را به آرمیچر وصل کرده و باتری ها را در جا باتری قرار دهید. (کامل کردن مدار)

www.moghanaraz.ir

www.moghanaraz.ir

4- حال آرمیچر را بوسیله ی کش به ماسوره ربط دهید. نکته ی لازم به ذکر اینکه بهتر است سر آرمیچر را آزاد بگذارید و به آن پولی وصل نکنید.(پولی: پلاستیک دایره ای شکل که به سر آرمیچر وصل می کنند تا کش داخل آن حرکت کند) زیرا استفاده از پولی سرعت چرخش کش بسته بندی را پایین می آورد. بهتر است سر میله ی آرمیچر چیزی مانند دانه ی تسبیح قرار دهید تا کش هنگام چرخش از جای خود در نرود. (ببخشیدا من فارسیم خیلی ضعیفه این کلمات را هم به زور کنار هم چیدم)

www.moghanaraz.ir

5- کلید را وصل کنید تا آرمیچر تایرهای عقب را به حرکت در آورد. حال با جابجایی آرمیچر محل مناسبی را که تایرها با حداکثر سرعت حرکت می کنند پیدا کنید. بعد از پیدا کردن مکان مناسب بهتر است آرمیچر را کمی هم عقب ببرید تا کش یکم سفت بشه تا هنگام حرکت روی زمین درجا نزنه. بچه ها این کار با آزمایش و خطا انجام می دهند.

www.moghanaraz.ir

 6- بعد از بدست آوردن محل مناسب آرمیچر، آن را محکم در جای خود ببندید. اگر تایرها به عقب حرکت می کنند قطب هر دو باتری رو عوض کنید. یعنی باتری ها را سروته کنید.

www.moghanaraz.ir

 7- کار ساخت ماشین برقی به اتمام رسید. آنرا روی زمین حرکت دهید. در صورت حرکت کُند، محل آرمیچر را با عقب و جلو بردن تغییر دهید تا محل بهتری را پیدا کنید.

سیزی ساغولوز - اوغورلار

نمونه هایی از کار دانش آموزان کلاس ششم مدرسه ی یادآوران روستای آغدام شهرستان پارس آباد مغان:

www.moghanaraz.ir

www.moghanaraz.ir

www.moghanaraz.ir

www.moghanaraz.ir

www.moghanaraz.ir

 






تاریخ : شنبه 93/9/8 | 11:24 صبح | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

ماشین الکتریکی تبدیل شده است. خودروی جدید الکتریک یاماها حتی از Fortwo هوشمند نیز کوچکتر طراحی شده است و این شرکت اعلام کرده است که فرایند تولید آن بسیار کم ...

ماشین الکتریکی , خودور برقی , Motiv.e , Fortwo , خودرو کوچک , شارژ خودرو

این شرکت ژاپنی از یک تولید کننده ماشین های مسابقه ای به یک شرکت توسعه دهنده ماشین های الکتریکی تبدیل شده است. خودروی جدید الکتریکی یاماها حتی از Fortwo هوشمند نیز کوچکتر طراحی شده است و این شرکت اعلام کرده است که فرایند تولید آن بسیار کم هزینه بوده و قابل عرضه با قیمت مناسب تر در بازار است. این خودرو 2?65 متر طول و 1?4 عرض دارد. این خودرو برای 2 نفر طراحی شده است و از نظر ایمنی بسیار کامل است و تمام تجهیزات ایمنی را دارد.

طراحی منحصربفرد آن شگفت انگیز است از ویژگی های آن سلول های فولادی و میله های ضد نفوذ اطراف محفظه مسافر است که ایمنی مسافران را بیشتر کرده است. همچنین از کامپوزیت های پلاستیکی برای بدنه استفاده شده است که قدرت آن را بالا برده بدون اینکه وزن آن را بیش از اندازه افزایش دهد. نام این خودرو که Motiv.e است با یک بسته باتری 8?8 کیلو وات ساعت جمع و جور با اندازه نصف خودروهای الکتریکی مث Fortwo است و مسافت 100 مایلی را با یک شارژ میرود در حالی که در Fortwo با یک شارژ 76 مایل حرکت می کند.

این خودرو با فناوری iStream ساخته شده است. این روش با حداقل سرمایه حداکثر امکانات را فراهم میسازد. همچنین این سیستم در کاهش انرژی مورد نیاز برای ساخت خودرو موثر است.

 






تاریخ : شنبه 93/9/8 | 11:17 صبح | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

نخستین خودرو برقی دو سرنشین ساخت دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با نام «قاصدک نصیر» اگرچه ابتدا قرار بود تنها برای شرکت در یک مسابقه خودروهای برقی باشد، اما اعضای تیم سازنده در ادامه تصمیم گرفتند آن را مناسب خیابانهای شهری طراحی کرده و بسازند.

یکی از دانشجویان عضو گروه 14 نفره ساخت اولین خودرو برقی دو سرنشین ایرانی در گفت‌وگو با مهر با اعلام این مطلب گفت: ابتدا قرار بود این خودرو تنها برای شرکت در مسابقه خودروهای برقی دانشگاه شریف طراحی و آماده شود، اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که طراحی و ساخت آن به شیوه‌ای باشد که مناسب استفاده در سطح شهر و تولید انبوه باشد.



اصغر محمدی با اشاره به فعالیت 14 ماهه گروه سازنده این خودرو افزود: وزن نهایی «قاصدک نصیر» 700 کیلوگرم است که در حقیقت می‌توانست تنها 500 کیلو باشد اما با ایمن سازی‌هایی که برای تردد عادی در سطح شهر بر روی آن انجام گرفت وزن خودرو افزایش داده شد.

این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران تاکید کرد: همه تست‌های لازم برای یک وسیله نقلیه شهری مانند تست شتاب، دور زدن و ترمز بر روی این خودرو انجام شده که همگی نیز با موفقیت همراه بوده است.

محمدی با تشریح دیگر ویژگی‌های خودرو ساخته شده اظهار داشت: ما برای افزایش ایمنی خودرو در حد استانداردهای معمول در درب‌های آن لوله گذاشته و سپر آن را نیز به گونه‌ای طراحی کردیم که به جرات می‌توان گفت از خودرو پراید ایمن‌تر و محکمتر است.
آن گونه که این دانشجوی عضو گروه سازنده این خودرو برقی می‌گوید، شتاب قاصدک نصیر 10 ثانیه است که به عنوان مثال از خودرو سمند بیشتر است و حداکثر سرعت آن نیز به 80 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که این پارامترها برای خودرو شهری مناسب و استاندارد است.

در همین حال و بنا به گفته مسئولان شهری، امروزه اولین و اصلی‌ترین مشکل تهران آلودگی هواست که 80 درصد آن ناشی از تردد خودروها و آلاینده‌های متحرک است. در شهر تهران بیش از سه میلیون و 400 هزار خودرو و 200 هزار موتور سیکلت وجود دارد و علاوه بر این شهروندان تهرانی روزانه 15 میلیون سفر انجام می‌دهند که چیزی در حدود دو میلیون و 300 هزار مورد آن نیز با اتوبوس صورت می‌پذیرد.

می‌توان انتظار داشت در صورت حمایت مسئولان دولتی از پروژه موفق این دانشجویان و آماده‌سازی شرایط برای تولید انبوه خودرو ساخته شده و استفاده از آن در سطح شهر نه تنها در مصرف سوخت که این روزها به یکی از معضلات اصلی کشور بدل شده صرفه‌جویی خواهد شد، بلکه به میزان قابل توجهی از آلودگی هوای تهران نیز کاسته می‌شود.

اصغر محمدی در ادامه گفت‌وگو با مهر گفت: با یکبار شارژ کامل می‌توان 50 کیلومتر در یک سیکل شهری با قاصدک نصیر رانندگی کرد و اگر سرعت متوسط آن را 25 کیلومتر بر ساعت لحاظ کنیم، این مقدار به 80 کیلومتر نیز خواهد رسید.

این دانشجو در رابطه با وضعیت حمایت و سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه خودروی ساخته شده نیز گفت: مسئولان وزارت صنایع یکبار در مرحله ساخت خودرو از پروژه بازدید کردند ولی به دلیل مشکلات اداری تاکنون کار خاصی برای این مهم انجام نگرفته است.

به گزارش مهر، نام قاصدک نصیر برای تداعی عنوان پیام‌آور دانشگاه خواجه نصیر انتخاب شده و طراحی آن در دانشکده مدیریت و ساخت آن نیز در دانشکده هوا و فضا و در کارگاه اتومکانیک این دانشگاه صورت گرفته است. موتور، درایو و شارژر این خودرو نیز ساخت کشور ایتالیاست و باطری آن نیز اگرچه از بازار داخل تهیه شده، اما آن هم ساخت یک کشور خارجی است.

مهندس رزاق بلوری افشار، مهندس احمدرضا مرسی، پویا روشنی تبریزی، اصغر محمدی، نیما شیرافکن، مجتبی جعفری، حامد فرهادی، حامد مهدوی، مرتضی حسینی، احسان پرویزی، امیر کریمی، مرتضی رضازاده، نسیم محمدی و بنفشه بلوری اعضای تیم سازنده قاصدک نصیر هستند.






تاریخ : یکشنبه 93/8/25 | 12:3 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()
  • ماشین برقی کی می آیی؟

    کودک و نوجوان>  دانش- آیدا ابوترابی: از زمان ساخت اولین وسیله ‏ی متحرک که می‏ توانست بدون نیاز به نیروی انسان و حیوان حرکت کند، چند قرن می‏ گذرد.

    ماشین برقی کی می آیی؟

    ماشین برقی کی می آیی؟

    توماس ادیسون در کنار ماشین برقی ساخت 1913 میلادی

    ماشین برقی کی می آیی؟

    شارژ ماشین برقی در یکی از خیابان های لندن ماشین برقی حیوان سال آیی ساخت تولید باتری میلادی شارژ

    ماشین برقی کی می آیی؟

    خودروی برقی ساخت 1961 میلادی ماشین برقی حیوان سال آیی ساخت تولید باتری میلادی شارژ

    ماشین برقی کی می آیی؟

    جدیدترین مدل ماشین برقی که به تازگی به بازار آمده است ماشین برقی حیوان سال آیی ساخت تولید باتری میلادی شارژ

    گویا نخستین بار مخترعی به نام «فردیناند فربیست» اهل بلژیک، در سال 1678 میلادی (حدود سال 1058 هجری شمسی) وسیله‏ ای به طول 65 سانتی‏ متر برای سرگرم کردن امپراطور چین ساخت که چیزی شبیه اسباب‏ بازی بود و می‏ توانست چند متری راه برود. این وسیله پنج چرخ داشت و با بخار آب کار می‏ کرد. حدود 90 سال بعد، در سال 1767 میلادی، یک فرانسوی به نام «نیکلاس جوزف کان» خودرویی ساخت که فقط برای سرگرمی نبود و می‏ توانست به انسان خدمت کند. این ماشین قادر بود چهار تُن بار را با سرعتی بین هفت تا هشت کیلومتر در ساعت حمل کند. باز هم لازم بود حدود 90 سال دیگر بگذرد تا در سال 1860 میلادی «اتین لونوار» بلژیکی موتور احتراق را بسازد و دانش خودروسازی دنیا را متحول کند. موتورها از آن روز تا به حال بسیار تفاوت‏ کرده اند و کامل‏ تر و سریع‏ تر و دقیق‏ تر شده اند. اما یک چیز در آن‏ ها چندان تفاوتی نکرده؛ سوختشان!

    سال‏ هاست که قیمت گران سوخت‏ های فسیلی مثل بنزین و گازوئیل و هم چنین مضر بودن این سوخت‏ ها برای محیط‏ زیست، باعث شده سازندگان خودرو بیش از گذشته به فکر ساخت خودروهای پاک باشند. با این همه، هنوز نتوانسته‏ اند سوخت مناسبی را جایگزین سوخت‏ های فسیلی بکنند. اما در این میان، امید بیش تری به موتورهای برقی دارند.

    شاید باورکردنی نباشد، اما خودروهای الکتریکی پیشینه‏ ی قدیمی‏ تری نسبت به ماشین‏ های احتراقی دارند. خودروهای الکتریکی یا برقی به ماشین‏ هایی گفته می‏ شود که موتور الکتریکی دارند و نیروی خود را از باتری می‏ گیرند. گفته می‏ شود در سال 1830 میلادی اولین خودروی برقی ساخته شد و در سال 1892 به تولید انبوه رسید. در اوایل قرن بیستم، یعنی سال 1910 میلادی (1290 هجری شمسی) حدود 20 شرکت سالانه بیش از شش هزار خودروی برقی تولید می‏ کردند. این ماشین‏ ها تمیزتر و کم سر و صداتر از خودروهای بنزینی بودند و به راحتی روشن می‏ شدند. چرا که دردسرهای هندل زدن موتورهای احتراقی را نداشتند. اما بعد از اختراع استارت برای ماشین‏ های بنزینی، تولید ماشین‏ های برقی کاهش یافت و به مرور متوقف شد. دلیل این موضوع هم روشن بود؛ ماشین‏ های برقی در سرعت و امنیت با ماشین‏ های بنزینی نمی‏ توانستند رقابت کنند و تازه باید مدام شارژ می‏ شدند!

    با وجودی که در سال‏ های اخیر ماشین‏ های برقی سرعت و ایمنی بیش تری پیدا کرده اند و باتری‏ هایشان متحول شده، اما هنوز یک مشکل اساسی دارند و آن هم شارژ کردنشان است. البته اگر قیمت بسیار بالای آن‏ ها را مشکل ندانیم! در برخی کشورها جایگاه‏ هایی برای شارژ خودروهای برقی تدارک دیده شده، اما همه جا در دسترس نیستند و برای شارژ کامل هم باید چندین ساعت صبر کرد!

    تا به حال راه‏ حل‎های زیادی برای رفع این مشکل پیشنهاد شده که یکی از جدیدترین آن‏ ها استفاده از میدان‏ های مغناطیسی است. دانشمندان دانشگاه استنفورد در آمریکا به روشی برای شارژ باتری دست یافته‏ اند که ممکن است آینده‏ ی ساخت خودروی برقی را متحول کند. در این روش از میدان‏ های مغناطیسی برای انتقال بدون کابل جریان‏ های بزرگ الکتریسیته به خودروها استفاده می‎شود. در این روش سیم پیچ‏ هایی در کف جاده و در کف ماشین تعبیه می‏ شود که وقتی ماشین روی سطح جاده حرکت می‏ کند، نوسانات الکتریکی به وجود ‏آید و خودروی الکتریکی بی آن که متوقف شود، با این نوسانات شارژ شود. باید منتظر ماند و دید که در آینده با توسعه‏ ی این طرح، استفاده از خودروهای برقی افزایش خواهد یافت؟ !

     






تاریخ : یکشنبه 93/8/25 | 11:55 صبح | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()
با سلام
این مدار جدید یک دور سنج کامل دیجیتالی هستش وقطعات خیلی کم وحجم خوبی رو داره مدار با میکرو سری pic 16f84 کار میکنه واونطوری که من تو سیمیلاتور امتحان کردم هیچ مشکلی نداره وفقط میمونه که با یه پرو گرامر فایل برنامه رو میکرو بریزید .
سنسور ورودی مدار همونطور که مشخصه از کویل استفاده میکنه واگه سیگنال کامپیوتری داشته باشید از اونهم استفاده میکنه. مدار pcb داره ولی اگه بتونید برای جلو امپر ماشین خودتون طراحیش کنید خیلی بهتر وتمیز تر در میاد.
موفق باشید

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

قطعات مورد نیاز مدار

Parts List
1 processor PC board, code 05104001, 78 x 50mm

1 display PC board, code 05104002, 78 x 50mm

1 front panel label, 80 x 52mm

1 plastic case utility case, 83 x 54 x 30mm

1 dark red transparent Perspex or Acrylic sheet, 59 x 20 x 2.5

1 4MHz parallel resonant crystal (X1)

1 LDR (Jaycar RD-3480 or equiv.)

5 PC stakes

3 7-way pin head launchers

2 DIP-14 low cost IC socket with wiper contacts (cut for 3 x
7-way single in line sockets)

3 tactile switches (S1-S3) (Jaycar SP-0730 or equiv.)

1 500kΩ horizontal trimpot (VR1)

1 6 x 20 x 0.5mm sheet copper for heatsink

1 400mm length of 0.8mm tinned copper wire

1 2m length of red automotive wire

1 2m length of black or green automotive wire (ground wire)

1 2m length of 250VAC wire for ignition coil connection

3 6mm tapped spacers

2 M3 nuts

2 M3 x 6mm countersunk screws or Nylon cheesehead cut to length

3 M3 plastic washers 1mm thick

1 M3 x 15mm Nylon screw

1 M3 x 15mm brass screw

Semiconductors

1 PIC16F84P microprocessor programmed with TACHO.HEX program (IC1)

1 LM358 dual op amp (IC2)

1 7805, LM340T5 5V 1A 3-terminal regulator (REG1)

3 BC328 PNP transistors (Q1-Q3)

1 BC338 NPN transistor (Q4)

4 HDSP5301, LTS542A common anode 7-segment LED displays (DISP1-DISP4)

1 10-LED bargraph (Jaycar ZD-1702 or equiv.) (LEDs 1-10)

1 16V 1W zener diode (ZD1)

1 20V 1W zener diode (ZD2)

Capacitors

2 47μF 25VW PC electrolytic

1 2.2μF 50VW bipolar electrolytic

2 0.1μF MKT polyester

1 .056μF MKT polyester

2 15pF ceramic

Resistors (0.25W, 1%)

1 47kΩ
2 1kΩ
1 22kΩ 1W
1 680Ω
1 22kΩ
3 470Ω
2 10kΩ
2 220Ω
1 4.7kΩ
13 150Ω
2 2.2kΩ
1 10Ω 1W

Miscellaneous

Automotive connectors, heatshrink tubing, cable ties, etc.

در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط raha333 در 16 مارس 07, 03:33 .


 مشخصات    





تاریخ : چهارشنبه 93/8/21 | 11:0 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

 

Impala was America"s best-selling full-size sedan in 2011, with sales of more than 171,000, which made it one of the 10 best-selling cars in the United States

"We"ll build on the success the Impala nameplate has generated over its history," said Chris Perry, vice president, Chevrolet marketing. "We"ve added sophisticated design features, more technology and safety equipment, while conserving Impala"s current strengths like spaciousness and comfort."

Chevrolet"s latest MyLink radio debuts in the 2014 Impala. The in-vehicle entertainment system adds an eight-inch color display screen that is customizable. The system also adopts natural voice recognition - a first for Chevy.

The 2014 Impala has several new features, including Adaptive Cruise Control and crash-avoidance technologies like Rear Cross Traffic Alert and Side Blind Zone Alert. Ten standard airbags are included as well - among the most in the segment.

Three direct-injection engine choices will be available to customers: a 3.6L V-6, a newly designed 2.5L four-cylinder and a 2.4L four-cylinder with fuel-saving eAssist technology that is estimated to deliver 35 mpg. All engines are matched to a six-speed automatic transmission.

The 2014 Impala will be offered in LS, LT and LTZ trim levels.

The 3.6L, 305-horsepower-engine will come to market first, with a starting price of $30,760 for the LT and $36,580 for the LTZ, including destination charges.

The 2.5L engine is priced as follows: $27,535 for the LS; $29,785 for the LT; $34,555 for the LTZ.

Pricing for the 2.4L engine with eAssist will be announced later.




All New 2014 Impala To Go On Sale Next Spring Starting Under $28,000

 






تاریخ : یکشنبه 93/8/11 | 11:50 صبح | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

عکسماشین های اسپرت قدیمی

عکسماشین های اسپرت قدیمی

عکسماشین های اسپرت قدیمی

عکسماشین های اسپرت قدیمی

عکسماشین های اسپرت قدیمی

عکسماشین های اسپرت قدیمی

عکسماشین های اسپرت قدیمی

عکسماشین های اسپرت قدیمی

عکسماشین های اسپرت قدیمی

عکسماشین های اسپرت قدیمی

عکسماشین های اسپرت قدیمی

 






تاریخ : یکشنبه 93/7/13 | 1:19 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

 

دو ماشین اسپورت Zonda و Huayra از کمپانی پاگانی
دو ماشین اسپورت Zonda و Huayra از کمپانی پاگانی

 






تاریخ : جمعه 93/7/11 | 10:5 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.