http://www.parsiblog.com/Template.aspx
سفارش تبلیغ
صبا ویژن



مقدمه

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند، یک خودرو از بخش هایمختلفی تشکیل شده ایت، این بخش ها عبارتند از :

1- شاسی و بدنه

2- سیستم تعلیق

3- سیستم ترمز

4- سیستم فرمان

5-  مولد قدرت(مولد)

6-  سیستم سوخت رسانی

7-  سیستم انتقال قدرت

8-  برق خودرو

درمجموعه ای از مقالات، سعی داریم توجه بیشتری به قسمت های مختلف خودرو نماییم. این مجموعه مقالات می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان رشته مکانیک خودرو، صنایع اتومبیل و رشته های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

 

ترمزهای کاسه ای

 

به طور کلی همه ترمز هایی که در خودرو استفاده می شوند از نوع اصطکاکی می باشند، پس از ترمز کردن توسط راننده، لنت ها به دیسک و یا به کاسه ترمز فشرده شده و نیروی اصطکاکی بینشان به وجود می آید که باعث کاهش سرعت چرخ و توقف خودرو می شود.

در ترمزهای کاسه ای دو کفشک خمیده فلزی وجود دارد که روی آن لنت ها چسبانده یا پرچ می کنند، لنت ها در حال حاضر جنس لنت ها از سرامیک و کاغذ می باشد.

دو کفشک روی یک صفحه ثابت نگهدارنده نصب شده که روی سگدست و یا پوسته اکسل بسته شده است. این کفشک ها حول محور چرخ دوران نمی کنند.

یک سر کفشک ها روی صفحه ثابت بالا لولا شده و انتهای دیگر آن به دسته پیستون سیلندر ترمز چزخ متصل است.

 

ترمزهای کاسه ای

در حالت عادی مجموعه کفشک ها بدون هیچ تماسی درون کاسه ترمز قرار گرفته و کاسه ترمز به راحتی دوران می کند. ولی هنگامی که پدال ترمز توسط راننده فشرده می شودریال سیلندر ترمز چرخ ها کفشک ها را باز نموده و به سطح داخلی کاسه ترمز فشرده می سازد و نیروهای اصطکاکی ایجاد می کند. این تماس اصطکاکی در نهایت باعث توقث گردش کاسه ترمز و چرخ می شود.

ترمز های کاسه ای بر اساس نوع قرارگیری کفشک ها می توانند به یکی از صورت های زیر باشند:

 

ترمز کاسه ای سیمپلکس (Simplex Drum Brake)

در این مدل هر دو کفشک از یک سمت لولا می شوند و سر دیگر آن ها به سیلندر ترمز که دو پیستون دارد، درگیر است.

توجه داشته باشید که نیروهای موجود در دو کفشک ترمز سیمپلکس یکسان نمی باشد و باعث ساییدگی سریع تر یکی از کفشک ها می شود.

 

ترمز کاسه ای دوپلکس (Douplex Drume Brake)

در این نوع ترمز، یکی از کفشک ها از سمت بالا و دیگری از سمت پایین لولا شده است به طری که عکس العمل آن ها نسبت به کاسه ترمز یکسان بوده و نیروهای یکسانی ایجاد می کند.

 

 

ترمزهای کاسه ای

 

 

 

ترمز کاسه ای سروو (Servo Drum Brake)

در این مدل برای هر دو کفشک از یک سیلندر مشترک استفاده شده است. طرف دیگر کفشک ها به طور ثابت لولا نمی شود و ارتباط بین دو کفشک با یکدیگر از طریق یک اهرم قابل تنظیم برقرار می گردد.

در این مدل از ترمزها، نیروهای تکیه گاهی کفشک محرک به کفشک متحرک منتقل شده و باعث افزایش نیرو می شود. ضریب افزایش نیرو در این مدل در حدود پنج برابر می باشد. به عبارت دیگر، یکی از کفشک ها که نیروی بیش تری به آن وارد می شود ، می تواند نیروی خود را به کفشک دیگر منتقل نموده و به آن کمک می کند.

 

 






تاریخ : دوشنبه 93/6/31 | 8:16 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.