125 سال از روزی که « کارل بنز » ایده ذهنی خود را پس از سالها تلاش به سرانجام رساند و نخستین اتومبیل با موتور گازوئیلی را اختراع نمود می گذرد . اگر چه شاید امروز نتوانیم واکنش مردم روزگاری را در برابر این اختراع حدس بزنیم که نه جعبه جادویی در خانه هایشان بود و نه خبری از « شبکه اجتماعی » بود که تنها در آن بیش از هفتصد میلیون نفر در سراسر جهان اطلاعات خود را به اشتراک بگذراند، اما می توان مطمئن بود که هیچکس حتی فکرش را نمی کرد که اختراع جدید کارل بنز زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده و مسیر پیشرفت جهان را تغییر دهد . 125 سال از تولد خودرو و به عبارت دیگر از تولد « مرسدس بنز » می گذرد . نامی که در طول حیات خود فارع از موقعیت زمانی و جغرافیایی برای میلیون ها نفر در سراسر این کره خاکی فقط و فقط مترادف با « بهترین » بوده و هست . حالا هرقدر هم که مؤسسات بین المللی سنجش رضایت مشتریان و نشریات معتبر تخصصی بخواهند فریاد بزنند که این روزها انواع « لکسس » و « تویوتا » جای مرسدس بنز را در صدر فهرست بهترین های دنیا گرفته ولی باز هم برای خلی ها مرسدس ، مرسدس است و همیشه بهترین باقی می ماند .
صرف نظر از کلیه مباحث اصول مهندسی و ساختارها و روش های ساخت و تولید یک محصول، طراحی محصول را می توان از تأثیر گذارترین فاکتورها در خلق یک محصول جاودانه دانست ؛ محصولی که نه فقط برای مردم هم عصر خود یک آرزو باشد بلکه برای نسل های بعد از آن نیز تبدیل به میراثی ماندگار از دوران نوستالژیک پدر بزرگ هایشان شود. کمپانی بنز از نخستین روز حیاتش این اصل طلایی را دانست و با 125 سال طراحی رویایی خود همواره بخشی از هنر آینده را در زمان حال به تصویر کشید . امروز به احترام 125 اُمین سالگرد تولد مرسدس بنز کلاه خود را از سر برداشته و مهمان قسمت دپارتمان طراحی این شرکت معظم خواهیم شد . مکانی که رویاهای فردای ما ، امروز در اینجا در حال شکل گیری است .
می گویند اهالی اینجا همواره در آینده سیر می کنند . آینده ای نه به معنای پنج سال و ده سال آینده . آینده ای به بلندای چند دهه . آنها فقط به فردا می اندیشند . به فرداهایی که بتوانند پویایی طرح های خود را با اصالت مرسدس بنز تلفیق کرده تا محصول مورد انتظار میلیون ها طرفدار این شرکت را خلق کنند . استودیو مرکزی طراحی مرسدس بنز که در شهر زیندل فینگن آلمان واقع شده است به همراه چهار مرکز دیگر طراحی مرسدس بنز در کشورهای آمریکا، ایتالیا، ژاپن و چین مسئولیت طراحی محصولات این شرکت را بر عهده دارند . نخستین استودیوهای طراحی خارج از کشور این شرکت در سال 1990 در ایالت کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا تأسیس شد که هم اکنون در این دپارتمان، طراحان مرسدس بنز مشغول فعالیت روی پروژه های طراحی محصولات آتی این شرکت می باشند . طراحی داخلی محصولات مرسدس بنز نیز در استودیو Como ایتالیا واقع در ساحل دریاچه Como انجام می پذیرد . جالب است بدانید پیش از این در این دپارتمان طراحی ، ( بنیانگذار برند « ورساچه » به طراحی و تولید کراوات های گران قیمت ورساچه می پرداخت ) .
طراحان ارشد مرسدس بنز
از برونوساکو کارکشته تا گوردن واگنر جوان شاید پیش از پرداختن به آنچه که امروز در دپارتمان های طراحی مرسدس بنز می گذرد لازم باشد از طراح اسطوره ای مرسدس بنز یعنی برونوساکو ایتالیایی یاد کنیم که اعتبار و شکوهی دوباره به ستاره درخشان اشتوتگارت بخشید . این طراح صاحب سبک که در سال 1975 بر صندلی مدیریت دپارتمان طراحی مرسدس بنز تکیه زد با دمیدن روح تازه ای در کابلد محصولات مرسدس بنز، شعار سنتی این شرکت یعنی یا بهترین یا هیچ را به معنای واقعی کلمه محقق ساخت . سال های 1975 تا 2000 را باید سالهای طلایی مرسدس بنز در زمینه طراحی محصول دانست . برونو ساکو و تیم تحت امروی در طی این سالها محصولاتی را خلق کردند که نه تنها در زمان خود معنا بخش عبارت « زیبایی در عین سادگی » بود بلکه پس از آن نیز به میراث ماندگاری برای تاریخ صنعت خودروسازی مبدل شد . نسخل نخست کلاس c.sl کانسپت C111 و مدل افسانه ای مرسدس بنز 190 از یادگارهای مرد دوست داشتنی ایتالیایی بشمار می آیند . پس از برونوساکو نوبت « پیتر فایفر » آلمانی بود که سکان هدایت تیم طراحی مرسدس بنز را بر عهده بگیرد . پس از دوران درخشان دپارتمان طراحی مرسدس بنز در زمان برونوساکو، اکنون نگاه همه دنیا به ذهن خلاق و دستان هنرمند فایفر بود . فایفر نیز تنها چند ماه زمان نیاز داشت تا نشان دهد که جایگزین خلفی برای ساکواست . بی شک نسل دوم c- class جذاب ترین و ماندگارترین اثر فایفر بود . ضمن آنکه در همان دوران، فایفر توانست نگاه مدیران مرسدس بنز را به محصولات جمع و جور شهری دگرگون ساخته و با ترسیم استراتژی جدید، فصل نوینی را در کلاس خودروهای کوچک شهری بگشاید . اما همزمان با تب « جوان گرایی » در دنیای فوتبال که با معرفی پدیده هایی همچون « خوزه مورینو » و « یواخیم لو » همراه شد ، مدیران مرسدس بنز نیز نشان دادند که از سپردن صندلی ریاست دپارتمان طراحی این شرکت به یک جوان نه چندان پر تجربه ابایی ندارند و اینگونه بود که در سال 2008 « گوردن واگنر » (( Gordon Wagener )) 39 ساله بر صندلی مدیریت کل دپارتمان طراحی مرسدس بنز و سرپرست تمام دپارتمان های طراحی این شرکت در سرتا سر دنیا بشمار می آید واگنر که امروز سالهای میانی دهه پنجم زندگی خود را می گذراند از سال 1997 همکاری خود را با شرکت مرسدس بنز آغاز کرد . گوردن واگنر که در شهر « اسن » آلمان بدنیا آمد، تحصیلات خود را در دانشگاه این شهر و در رشته طراحی صنعتی ادامه داد . اما این مرحله از تحصیلات برای او کافی نبود و بلافاصله وارد کالج سلطنتی لندن شد و در رشته طراحی حمل و نقل ادامه تحصیل می دهد . نخستین طرحهای حرفه ای وی در بخش طراحی خارجی در سال 1995 به نمایش گذاشته می شود و تنها دو سال بعد گوردن واگنر جوان راهی زیندل فینگن شده و در دپارتمان طراحی مرسدس بنز در این شهر مشغول به کار می شود . در سالهای ابتدایی دهه آعازین هزاره سوم، واگنر مسئولیت طراحی مدل های A-Class. B – Class . C-Class & CLK- Class را بر عهده داشت . همچنین طراحی داخلی نسل پیشین M- Class & Gl – Class نیز دستپخت وی بشمار می آید . ضمن آنکه او مهمترین و اثر گذارترین طرح خود را مدل کانسپت F700 می داند که پاییز 2007 به نمایش در آمد . واگنر همچنین در سال 2007 به سمت ریاست بخش طراحی استراتژی مرسدس بنز نایل آمد تا اینکه یک سال بعد راهی اتاق ریاست کل دپارتمان طراحی این شرکت شد . اما علاوه بر او، یک تیم 440 نفره از بهترین طراحان وسائل نقلیه و همچنین یک گروه 60 نفره طراح عمومی در دپارتمان های مختلف طراحی مرسدس بنز مشغول فعالیت بر روی پروژه هایی هستند که این شرکت آلمانی تا پنجاه سال آینده آنها را دنبال می کند، بله اشتباه چاپی در کار نیست ! در مراکز طراحی شرکت مرسدس بنز
« آینده» را نه فقر فردا و سال آینده بلکه حدود نیم قرن بعد معنا کرده اند. در این خصوص پروفسور گوردن واگنر
می گوید: « صرف نظر از مد و سلیه های زود گذر، ما در شرکت مرسدس بنز مسیر طولانی را طی می کنیم که
می تواند پس از چند دهه ارزش های کار امروز ما را افزایش دهد » . با این حساب پر واضح است که طراحان شرکتی همچون مرسدس بنز باید نگرش و ذائقه نسل های پس از خود را نیز در نظر بگیرند . بنابراین مرسدس بنز نیز برای طراحان خود استودیوهایی فراهم کرده است که آنها به دور از هر گونه محدودیت مادی به پرورش قوه تخیل و
ایده های ذهنی خود بپردازند .
کیفیت یکپارچه از مرحله پیکربندی تا خط تولید
طراحی محصولات آینده شرکت مرسدس بنز بر مبنای کارایی، مشخصات تولید، مقتضیات بازار و التزامات منطقی پایه گذاری شده است . ناگفته پیداست که این نظم منطقی حاکم بر شرکت نیازمند یک برنامه ریزی یکپارچه و هماهنگ می باشد . مرکز طراحی زیندل فینگن تمامی طراحان مرسدس بنز را در سرتا سر جهان از آخرین اخبار و آخرین اهداف این شرکت با خبر می سازد این اخبار می تواند ترسیم خط مشی برای طراحی محصولات سواری شرکت مرسدس بنز و یا حتی دستور باز طراحی محصولات وسائل نقلیه تجاری همچون اتوبوس و کامیون برای سالهای آینده باشد . سرفصل های کلی یک پروسه طراحی را می توان در پنج مبحث زیر بیان نمود.
الف : طراحی خودرو سواری (Passenger Car) – توسعه استراتژی ها و راهکارها
در یک بیان ساده طراحی خودرو در مرسدس بنز از مرحله پیکر بندی ( با همان (Architevture تا مرحله مونتاژ نهایی را شامل می شود . توسعه طراحی می تواند به گسترش طرحهای منطقی در راستای تولید کلاس های مختلف مرسدس بنز کمک کند . ارائه راهکارهای جدید جهت نو آوری و بویایی محصولات آینده و برگزاری نمایشگاهها و همایشها که در برگیرنده بحث و مطالعه بر روی طراحی اولیه تا تولید مدل « نمونه پیش از تولید » است . نتیجه همکاری تنگاتنگ دپارتمان های مختلف طراحی بنز در قاره های مختلف با یکدیگر است . البته علاوه بر بحث و تبادل نظر در خصوص طراحی خودرو در این مرحله، طراحان سفارشات مربوط به تولید یک محصول جدید را نیز از تولید کنندگان انحصار می پذیرند . این محصول جدید نه الزاماً یک خودرو بلکه می تواند هر سفارشی در خصوص طراحی صنعتی یا طراحی وسائل و اسابی که تحت برند مرسدس بنز به تولید می رسد نیز باشد.
ب : طراحی خودرو سواری – مدیریت و کنترل
تمامی پروژه های طراحی خودرو که توسط طراحان مرسدس بنز پیش می رود زیر نظر یک مدیریت مرکزی قرار دارد . همانگونه که اشاره شد مرکز طراحی زیندل فینگن، کلیات یک پروسه طراحی در همه زمینه ها از جمله کیفیت ، مدیریت زمان و کنترل هزینه ها را بر عهده دارد . همچنین طراحان مسئول برگزاری نمایشگاههایی هستند که در آنها نمونه هایی از ماکت خودرو با اندازه واقعی تا مدل های مفهومی و مدل های کنترل کننده داده ها
( Data Control Model) نمایش داده می شوند . مدلهای کنترل کننده داده ها برای تحلیل جزئیات طراحی و انتشار اطلاعات سازگار با ابزارهای طراحی مورد استفاه طراحان قرار می گیرند . تحلیل طراحی و انتشار اطلاعات سازگار به معنی نمایش هندسی سطوح و خطوط داخلی و خارجی خودرو با در نظر گرفتن مباحث زیبا شناسی است که توسط مشتری دیده می شود . در این مرحله تمامی الزامات تکنیکی و تکنولوژی های در دسترس کمپانی نیز به صورت دقیق مورد بررسی قرار می گیرد تا از تحمیل هزینه های جانبی و بیهوده جلوگیری شود .
ج : طراحی خودرو سواری – طراحی خارجی
از کوچکترین و ارزان ترین مدل مرسدس بنز یعنی A-Class گرفته تا گران ترین محصولات این کمپانی همچون S-Class و CL-Class و همچنین مدلهای اسپرت این شرکت همچون SLS-Class ، طراحان خودرو طراحی همه مدلها را گسترش داده و طراحی خارجی را همگام با اتخاذ تدابیر ایمنی مرتبط با سرنشینان و بحث ها اگونومیکی خودرو انجام می دهند . طراحان بخوبی می دانند که این مرحله از کار یکی از سخت ترین مراحل آماده سازی و تولید یک خودرو است . به همین جهت باید روحیه کاری و قدرت جسمی خود را برای به نتیجه رساندن این مرحله بلند مدت از پروژه، آماده نگاه دارند . همچنین طراحان مراکز طراحی باید فاکتورهای دیگری را در امر طراحی یک خودرو همچون عمر مفید یک طرح در بازار پر تنوع امروز و تغییر چهره ظاهری (Facelift) آن پس از گذشت چند سال لحاظ کنند .
د : طراحی خودرو سواری – طراحی داخلی
غیر از طراحی سنتی و کلیشه ای داخلی خودرو مانند طراحی صندلی ها و درب ها و سقف، طراحان داخلی باید به مواردی چون طراحی کامپیوتر خودرو، داشبورد فعال و سیستم منوی کنترل نیز توجه ویژه ای داشته باشند . آنها برای انجام وظیفه سنگین خودرو برای سربلند شدن در چشم میلیون ها مشتری سخت گیر مرسدس بنز از تمامی تخصص های مختلف همچون نرم افزارهای طراحی و گرافیکی بهره می گیرند . گاه این نرم افزارها به صورت انحصاری برای یک دپارتمان طراحی، ساخته می شود . سپس طراحی داخلی و خارجی خودرو در زمینه های رنگ و تودوزی زیر نظر متخصصان مربوطه و با وسواس خاصی انجام می پذیرد . با اینکه در روند رنگ آمیزی و آماده سازی داخل کابین، بین طیف های مختلف محصولات مرسدس بنز از جمله A- Classیا S-Class هیچگونه تفاوت و تمایزی وجود ندارد اما ناگفته پیداست که طراحان پارچه و طراحان داخلی وقت و هزینه بیشتری را برای طراحی تریم های جدیدتر و متنوع تر برای محصولات لوکس و گران قیمت مرسدس بنز به خرج می دهند که این امر نیز با توجه به مقتضیات این کلاس از بازار و انتظارات مشتری کاملاًطبیعی و ضروری به نظر می رسد . صرف نظر از این مطلب تمام جزئیات مربوط به قسمتهای فلزی، چرمی یا سطوح صیقلی داخل خودرو با نهایت دقت و وسواس انتخاب می شوند . همچنین اندازه گیری ادوات داخلی و محاسبه تلرانس های موجود در بین ادوات و اجزای دکوراتیو داخلی یکی از زمان برترین و مشکل ترین بخش های کار است . امروزه با گسترش و پیچیده تر طراحی داخلی که باید از آن با عنوان « علم طراحی داخلی » یاد کنیم . کار برای طراحان خودرو بسیار سخت تر شده است . چرا که علاوه بر مأموریت طراحی داخلی یک خودرو که به آنها سپرده شده است، باید برای عق نماندن از قافله رقابت ، فنون این علم را در ذهن خود با سرعت بالایی تقویت کنند .
هـ ) طراحی خودروهای ون و ماشین های کار (Vanand Truck Design)
در یک بیان ساده، در زمینه خودروهای کار و وسائل نقلیه تجاری مرسدس بنز، طراحان این شرکت محصولاتی همچون ون های Vito . Viano. Vario و Sprinter و همچنین کامیون های Ate- . Axor. Accelo. Go. Actros و گونه های خاص کامیون Unimog و Econic را طراحی و روانه خط تولید می کنند . آنها طراحی این محصولات را نیز همچون طراحی محصولات سواری مرسدس بنز با نظم و دقت بسیار بالا در پروسه ای تعریف شده انجام می دهند . هرچند که شاید طراحی وسائل نقلیه تجاری همچون خودروهای سواری مرسدس بنز نیازمند ظرافت و هنر چندانی نباشد اما با توجه به کاربرد مختلف این محصولات، پرداختن به فاکتورهای ایمنی و البته صرفه جویی اقتصادی در طراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در یک جمع بندی کلی می توان گفت که برای طراحان حرفه ای مرسدس بنز، انجام فعالیت در بخشهای مختلف و بر روی هر محصولی از جمله خودروهای سواری یا وسائل نقلیه تجاری هیچگونه تفاوتی نداشته و آنها آموخته اند که در هر نقطه و هر پستی که وظیفه ای بر دوش آنها محول شده ، باید آن را با حداکثر همکاری میان گروه و به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانند .
10 گام از ایده یک ذهن خلاق تا رسیدن به محصول نهایی
پروسه کلی طراحی یک خودرو در شرکت مرسدس بنز به طور میانگین حدود 3 الی 5 سال به طول می انجامد . این مرحله در شرکت مرسدس بنز، مطالعات اولیه کار تا تصویب نهایی طرح و آغاز تولید را شامل می شود . جالب است بدانید تمامی جزئیات این مرحله و حتی نتایج بدست آمده از مطالعات اولیه طراحی یک خودرو همگی به تیم طراحی نسل های بعدی آن خودرو ارائه می شود تا طراحان نسل بعدی خودرو از چند و چون طراحی نسل پیشین مطلع شوند . برای رسیدن به محصول نهایی ، طراحان مرسدس بنز مسیر پر پیچ و خمی را طی می کنند که ایستگاه های این مسیر طولانی یا به عبارتی سر فصل های پروسه طراحی خودرو از مرحله ایده ذهنی تا مرحله آغاز به تولید آن را می توان در 10 بند بیان کرد .
نقشه کشی و ارائه تفسیر طرح (Drawing/Rendering) : همانند هر پروژه طراحی در دنیای مد یا طراحی صنعتی، طراحی یک خودرو نیز از مرحله نقشه ها و نگاره های اولیه آغاز می گردد . این نگاره ها که با توجه به خصوصیات طراح می تواند دستی یا به صورت کامپیوتری باشند پیش از این مرحله تنها در ذهن طراح وجود داشتند .
ساخت ماکت با مقیاس 1:4 ( 1:4 (Clay Model : واضح است که تمامی جزئیات را نمی توان بر روی صفحه کامپیوتر شبیه سازی کرد . پس با این حساب مرحله بعدی ساخت یک ماکت از تغییرات در خودرو جدید با مقیاس یک به چهار می باشد . پس از ساخت ماکت تیم طراحی خودرو تصمیم می گیرند که آیا طرح اولیه آنها که در کامپیوتر شبیه سازی نموده اند مؤثر بوده و آیا نمود فیزیکی طرح مجازی در ماکت ساخته شده نیز چشم نواز و منطقی می باشد یا خیر .
ساخت مدل مقیاسی (cut Model : پس از اعمال تغییرات، ابعاد ماکت با مقیاس 1:4 به ماکتی با مقیاس 1:1 تبدیل شده و به این شکل اولیه نمونه خودرو با ابعاد واقعی ساخته می شود.
طرح داخلی (Interior Sketches) : همانند طراحی خارجی ، اولین مرحله در پروسه تولید ، تهیه نقشه ها و ارائه آنهاست . در اینجا تجهیزات و ادوات مختلف به خودرو جدید تعبیه می شود خودرویی که بتواند سرنشین « مرسدس سواری » خود را به راحتی بی مانند برساند در این مرحله از پروسه، همواره به طراحان مفهوم « زیبایی ایده آل» یا به زبان طراحی Perfect Aesthetics گوشزد می شود تا شیوه های طراحی خود را با حداکثر انعطاف پذیری لازم جهت رسیدن به فضای داخلی مهیج و مطلوب مشتری بکار گیرند .
ماکت داخلی و کنترل داده های داخلی (Interior Clay Model/Interior Data Control) : تأثیر و انعکاس مواد و رنگهای بکار رفته شده در خودرو واقعی به شکل ماهرانه ای بر روی ماکت ساخته شده از نمای داخلی با مقیاس 1:1 ف آزمایش شده و نتایج آن مورد بررسی قرار می گیرد . در این مرحله بحث های زیبا شناسی هر رنگ و هر ماده که با کد منحصر به فردی شناخته می شود توسط تیم طراحی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد .
بسته دیجیتالی (Digital package) : یک تصویر مجازی با تمام جزئیات مورد نیاز بر روی کامپیوتر ترسیم میگردد . در این مرحله باید تمام نسبت ها، ابعاد و اندازه های خطوط و قوس ها دقیق و هماهنگ باشند . سپس در همین مرحله کلیات طرح شبیه سازی و کنترل می شوند .
انتخاب مدل ( Model Selection) : آلمان ها و متغیرهای بسیاری در شکل گیری طرح نهایی خودرو مؤثر است . فرم نهایی و ریز جزئیات ظاهری خودرو آینده مرسدس بنز در این مرحله مشخص می گردد .
مدل با ابعاد واقعی (Model 1:1) : در این مرحله تمامی جزئیات مدل به صورت دستی تهیه و ساخته و پرداخته
می شود . پس از آن یک مدل قابل اطمینان و کاملاً واقعی که در بر گیرنده کلیه جزئیات خودروی جدید می باشد نمایان می شود .
رنگ و تو دوزی (Color and Trims and Display Concepts) : همانگونه که از عنوان این مرحله پیداست، متریال و رنگهای مورد نیاز دکوراتیو داخلی انتخاب می شوند . این مرحله طی یک پروسه زمان بر و توسط چند طراح خبره و با سابقه و از میان صدها رنگ و نمونه های مختلف انجام می پذیرد .
تایید مدل نهایی (Model Approval) : هر پروسه طراحی در هر شرکتی باید با تصویب نهایی هیئت مدیره به نتیجه و سر انجام برسد . در شرکت مرسدس بنز نیز پس از پایان یافتن تمامی مراحل طراحی، پروسه طراحی به تصویب هیئت مدیره شرکت رسیده و پس از آن دستور آغاز مرحله عملیاتی تولید آن خودرو صادر می شود .
گالری عکس های این مطلب
مراحل ساخت یک بی . ام. و سری 7
همانطور که در تصاویر مشاهده کردید پروسه طراحی یک خودرو بی ام دبلیو کاریست که توسط چند تیم مختلف صورت میگیرد و برای این کار از خاک رس همچون سفال، ماشین را طراحی میکنند
شاید هنگامی که شرکت BMW که به منظور تولید موتور جت های جنگنده نیروی هوایی آلمان شکل گرفت، مؤسسان شرکت فکر نمی کردند لوگوی آن که انتزاعی از تصویر روبه روی یک موتور جت با ملخ های گردان است، روزی تبدیل به نماد خودروهای لوکس و اسپورت دنیا شود. به راستی چرا این برند به جایگاه کنونی خود رسید؟ چرا محصولات آن، مفهوم تیز و فرز بودن را همراه با نوعی وقار و تشخیص به همراه دارند. با توجه به رقبای ریز و درشت شرقی و آمریکایی که همواره مترصد خارج کردن این رقیب قدرت مند در دنیای تجارت خودرو هستند، این امر اتفاقی نیست و ناشی از یک سری فعالیت های پیچیده و مستمر در خلق مدل های جدید است.
تمامی تفکرات برای آینده این برند در مراکز تحقیقاتی BMW شکل می گیرد که همواره با پرده ضخیم حفاظتی به منظور محرمانه بودن نوع تفکر BMW در مورد محصولات جدید، از آن حفاظت می شود.
با نگاهی به سوابق طراحان BMW، به نام هایی بزرگ نظیر: دیوید راب، آدریانا ون هویدونک، گرت ولکر هاید براند، اولاف ویدهاس و لان کامرون و نیز رهبر جادوگران طراحی، کریستوفر بنگل معروف به طراح رادیکال BMW برخورد خواهید کرد.
هایدبراند از شرکت مینی، کامرون خالق رولزرویس های افسانه ای، راب خالق BMWهای فرمول 1 و رالی، ویدهاس طراح چیره دست تیونینگ های BMW در سری های (M)، اعضای این مافیای هنرمند به پدرخواندگی بنگل هستند که در جنگ بی رحمانه خودروسازان، از برند BMW حمایت می کنند.
شاید برای اکثر ما باور کردنی نبود که با خبر شدیم نادر فقیه زاده، هم وطن ایرانی ساکن مونیخ نیز یکی از نقش آفرینان این مرکز طراحی عظیم در BMW است. این مسئله با کنجکاوی یکی از دانشجویان طراحی صنعتی که در کنار مدل های مفهومی BMW، امضای شخصی به نام نادر را مشاهده کرد، افشا شد. دنیای اطلاعات و ارتباطات اینترنتی، امکانات این ارتباط را برقرار کرد و نادر فقیه زاده شناسایی شد. پیشینه او به نقل از وی عبارت است از:
- نادر فقیه زاده، متولد 1355 تهران
- فوق لیسانس طراحی خودرو از دانشگاه علوم کاربردی فورزهایم آلمان 1996
- طراح کارخانه BMW در شهر مونیخ آلمان
- شروع همکاری با مرسدس بنز 1996
- شروع همکاری با BMW در پروژه طراحی بدنه خودرو 1999.
- همکاری با Design Works امریکا/ تحقیقات و طراحی موضوع پایان نامه درباره خودروی قابل پرواز توربینی به نام Visoonair در سال 2001.
- دریافت درجه کارشناسی ارشد طراحی خودرو در سال 2001.
- طراحی خودروی پیشرفته BMW، طراحی چند کانسپت بدنه و تحقیقات در مورد طراحی داخلی و بدنه خودرو در سال 2001 تا 2003
- شرکت در مسابقات طراحی بدنه خودرو با موضوع BMW سری 3
- ارائه طرح کانسپت برای سری 7 آینده در سال 2004
- طراح رسمی BMW در استودیوی طراحی خودرو در سال 2005
- برنده مسابقه طراحی سری 7 آینده برای سال 2009
نادر فقیه زاده - طراح داخلی خودروهای BMW
ادامه این مقاله ماحصل ارائه کنفرانس تخصصی طراحی خودرو است که در تاریخ 30/5/85 به دعوت از مدیریت امور طراحی محصول شرکت ساپکو و مدیریت امور آموزش، با استقبال بی نظیر جامعه طراحان صنعتی ایران، کارشناسان گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) برگزار شده است.
فقیه زاده می گوید: BMW می خواهد بازار خودروهای کلاس Premium را در اختیار داشته باشد و طرح خودرو در این حوزه، یکی از دلایل فروش خودروهای BMW در دنیاست.
گروه BMW صاحب و مالک برندهای BMW، رولزرویس و مینی در دنیاست. همچنین یکی از بزرگان تولید موتورسیکلت در دنیاست که تشریح این بخش از فعالیت BMW در این گفتار، ممکن نیست. بنابراین BMW در سه بخش عمده: بانک ها، موتورسیکلت و خودرو متمرکز شده که در بخش خودرو، شامل زیرمجموعه های marketingو Production و Development & Buy است.
BMW صاحب شرکت Design Works در آمریکاست که مشابه شرکت های مستقل PININFARINA و ITALDESIGN به برندهای دیگر خودروسازان دنیا نیز خدمات ارائه می دهد. با نگاهی به وب سایت این شرکت، در می یابیم که BMW برای تجارت مشتریان، ایده پردازی می کند. این ایده ها ممکن است به کوچکی یک Cool Disk یا به بزرگی یک قایق تفریحی باشد.
نطفه Consept ها یا خودروهای مفهومی BMW، در همین مرکز بسته می شود که در تصرف طراحان آینده نگر است. آنها دارای قدرت تجسم آینده و رهبری دنیای فردا هستند.
تناسب وزن ها:
خودروهای سواری BMW، پیکره هایی هستند که می بایستی موتورهای 6 سیلندر خطی را پشتیبانی کنند. بنابراین، برای پوشاندن این موتورها، به درب موتورهای کشیده و نیز اتاق و صندوق عقب مناسب نیاز است. در داخل خودرو نیز فضا به ترتیب از بالا به پایین به سه قسمت است:
1. Display
2. Décor
3. Ergonomy
Surface:
Exterior بدنه های BMW، دارای گرافیک پرتحرک و تنش های فرمی شدید است تا خودرو، دینامیک به نظر برسد. این فرمول در تزئینات داخلی خودرو نیز رعایت شده است.
پیشینه طراحی در BMW:
در سال های دور، مهندسان BMW در واقع طراحان خودروهای این شرکت بودند. در واقع، مرزی مشخص بین طراحان خودرو و مهندسان مکانیک وجود نداشت. قطعات خودرو نیز با روش های کاملاً دست ساز، تهیه و مونتاژ می شدند. بعدها با توجه به بحث تولید انبوه و تهیه قالب های بدنه، خودروهای تولیدی از سبک و مد خاص خود برخوردار شدند.
در حالت کلی، فرایند طراحی به صورت مدل زیر در BMW حاکم است:
مرحله UNDERSTANDING:
در گذشته ای نه چندان دور، خودروهای کلاس های متفاوت BMW بسیار شبیه به هم بودند و حوزه ها، هویت نداشتند. مثلاً، تفاوت بین سری های 3، 5 و 7 آنچنان چشم گیر نبود که بیننده بتواند به راحتی متوجه آن شود. در سال های اخیر که کلاس های خورو BMW گسترش پیدا کرده اند، تصمیم گرفته شد که هر کلاس، شخصیت و هویت خاص خود را داشته باشد. این مفهوم را به مثال های ساده و قابل تصور تعمیم می دهیم. در گذشته، مدل های BMW از نظر ماهیت و هویت، شبیه تکه هایی با اندازه های مختلف بودند که از یک رول ژامبون بریده شده باشد.
اما عقیده مدرن برای شخصیت سازی و هویت پردازی مدل های مختلف BMW، همانند کتابخانه ای است که کتاب هایی با اندازه های مختلف و مضمون های متفاوت را در خود دارد که هر کدام، دارای شخصیت منحصر بفرد خویش هستند. در حوزه های جدید BMW، خودروها بین مدل های Z4 تا سری 7 قرار گرفته اند.
هر قدر که Z4، دینامیک، جوان، با تنش های بسیار زیاد در بدنه و در قالب یک روداستر اسپورت دو نفره طراحی شده، سری 7 به مجموعه ای هنری، پرابهت و ایستا شبیه است. در این میان، گروه X از نظر تجملی نزدیک به سری 7 بوده و در عین حال، خودرویی SUV است.
در هسته مرکزی طراحی شرکت BMW، حدود 20 طراح اصلی وجود دارد که تیم های دیگری به نام های طراحان اتصالات و جزئیات و طراحان ارگونومیست، بسته های طراحی را حمایت می کنند. هر چه از سری 1 (قیمت های پایین تر و قابل دسترسی تر برای جوانان) که دارای بدنه های مدرن دینامیک است، به سوی سری های بالاتر (3 و 5) پیش برویم، بدنه ها هنری تر و کلاسیک و روی خط افقی قرار می گیرند. در این مدل ها، درب صندوق روی این خط مفروض قرار گرفته و بر حجم صندوق عقب تأکید می کند. در فضای داخلی خودروهای BMW، تکنولوژی های بسیار زیادی با هم تعامل دارند. بنابراین، BMW تصمیم گرفت کارکرد و کنترل این ادوات پیشرفته در داخل کابین را ساده و ساده تر کند. به همین علت، از مفهوم Content Over Dogma بهره برداری کرد و سعی کرد کنترل ها را ترکیب و هوشمندسازی کند تا استفاده گر بتواند با کمترین حرکت فیزیکی دست و تنه، به طور همزمان چندین سیستم را تحت کنترل داشته باشد که کاری بسیار پیچیده است. اینکه بدن، بدون حرکت بیش از دست و چشم بتواند تمام عملکردهای خودرو را کنترل و تنظیم کند، در ابتدا بسیار متهورانه و دشوار به نظر می رسید، اما BMW این راه را شناخت و از آن درست بهره برداری کرد. بعدها، ایده های BMW در مدل های بنز و آئودی، به نحوی دیگر مورد استفاده قرار گرفت که نشانه موفقیت BMW از نظر درک آینده بود.
BMW با تفکر بازگشت به گذشته همراه با تفکرات مدرن، سعی کرد با مرور در طرح های خودرویی قدیمی و درک مفاهیم ناب طراحی آنها، این مفهوم ها را در خودروهای آینده به کار گیرد. نمونه مثال زدنی این قضیه، مدل مفهومی Mille- Miglia است که با اقتباس از مدل BMWا328 متعلق به 1930 تولید شده و در مسابقات Mille- Miglia مقام اول را به دست آورد.
زبان هنری در مسائل فنی مربوط به ساخت بدنه این خودرو، به شکل زیبایی پنهان شده است. در ژاپن، روشی هنری وجود دارد که در آن، با استفاده از خم و تای کاغذ، مجسمه ها و فرم های بسیار زیبایی ساخته می شود. از این روش در شکل گیری بدنه کانسپت جدید، استفاده شده و در پلتفرم این کانسپت و داشبوردها سعی شده از همپوشانی ورق ها بر روی یکدیگر، نوعی مدل حجمی اوریگام با استفاده از ورق های فولادی به دست آید.
در بخش طراحی BMW، فلسفه Gina برای نخستین بار به رخ بخش های طراحی محصول کشیده شد. در این فلسفه یک بالرین که لباس سراسری از استرج بر تن دارد، بدون تماس بدن با پارچه حرکات مورد نظر خود را تنها از طریق ایجاد پیچ و خم در خود پارچه، نشان می دهد.
پارادایم قدیم BMW، شامل مفهوم های: محسوس بودن، قیمت ارزان و کیفیت بالاست. در Gina، این مفهوم با قوت تمام باقی مانده اما مفاهیم احساسات جدید، هنر طراحی، کارکرد جدید و چند منظوره نیز به آن اضافه می شود.
تفاوت فلسفه قبلی BMW با فلسفه مدرن کنونی، همانند تفاوت کتابخانه ای کلاسیک با قفسه های افقی و یکنواخت و کتابخانه ای مدرن با انحناهای تابع مد و طراحی جدید است. یعنی همان کارکرد نگهداری و تقسیم بندی کتاب ها حقظ شده، اما همانند پیکره ای مدرن، فضای پیرامون خود را مفهوم بخشیده است.
در گذشته، طراحی BMW بر اساس فلسفه Gina، فقط در کانسپت ها و مدل های مفهومی آینده نگر عرضه شده به نمایشگاه های خودرو نمود داشت، اما امروزه از این فلسفه در مدل های سری های مختلفی که به تولید انبوه می رسند، استفاده می شود.
در مدل های جدید BWM، وقی درب موتور را بالا می زنید، قسمت های گرم موتور از قسمت های سرد که باید برای سرویس هایی همچون تعویض روغن، آب، روغن هیدرولیک فرمان، باطری ها، استفاده شوند، به وسیله میله هایی که با پارچه پوشانده شده اند و در صورت نیاز، توسط زیپ هایی باز می شوند، جدا شده است.
از این ایده، در معماری ورزشگاه المپیک مونیخ که سقف هایش با موادی مشابه خمیرهای پارچه ای پوشیده شده است، استفاده شد. عملکرد و ظاهر این پوشش، بسیار جالب و در عین حال زیباست و از آن مهم تر، فرم و کاربرد آن طرح کاملاً با یکدیگر مطابقت دارد.
در مرحله understanding، حدود 20 طراح ایده های خود را به نمایش می گذارند. در واقع، رقابت طراحان در این مرحله، بیشتر مشابه جنگ گلادیاتورهاست. فقط طرح چند طراح به مرحله بعدی راه پیدا می کند. رؤسای بخش های طراحی، سرنوشت طرح ها و ایده های طراحان را مشخص می سازند. در این مرحله، یک طراح از تیم طراحی BMW به اوج می رسد و بقیه به دنبال پروژه های جدیدی می روند تا دوباره خود را در آن شکوفا سازند.
مرحله Believing:
در مرحله بعدی، تعدادی از طرح های منتخب به فاز tape drawingا، tape rendering، به ابعاد یک به یک تبدیل می شوند و مطالعه های زیبایی شناسی آنها براساس همین نقشه ها انجام می شود.
در این مرحله، طراحان سعی می کنند ایده های خود را به وسیله این tapeها بسازند. هم زمان با آنها، طراحان ارگونومی نیز ابعاد را با Package های ارگونومی، هماهنگ می کنند. سپس، طراحان رایانه ای استایل (CAS) با استفاده از نرم افزارهای تخصصی Rhino و Alias، ایده ها را به مدل های دیجیتالی تبدیل می کنند و با استفاده از قابلیت های بی شمار این نرم افزارها، سطوح دارای مواد خاص را تعریف می کنند. در این مرحله، طراحان رایانه ای، رابطه ای تنگاتنگ با طراحان استایل دارند که اتودها و ایده هایشان در نماهای مختلف توسط تکنیک های مختلف نظیر Aqua Marker (ماژیک های طراحی) بر روی کاغذ انجام شده است. این طرح ها در استودیوهای مجازی، به مدل های بسیار واقعی کامپیوتری تبدیل می شوند. خودروهای مجازی، در این مرحله آخرین تغییرات و بهبودها را می پذیرند تا فرم های خاص و ایده ها نمودهای ویژه خود را پیدا کنند.
پس از تثبیت طرح در CAS، دوباره tape drawing انجام شده و مدل هایی با خمیرگلی ساخته می شود. در این مرحله، مدل سازان گلی همانند پدیدآوری پیکره ای زیبا، نهایت دقت و ظرافت را در ایجاد فرم خاص خودرو به کار می گیرند. تا انحناها، فرورفتگی و برآمدگی های مورد نظر طراح، نمود واقعی پیدا کند. در اینجا، ارتباطی تنگاتنگ بین مدل سازان و طراحان برقرار شده و تا ساعت های متمادی، همکاری نزدیکی در زمینه، مدل ها صورت می پذیرد.
جالب اینجاست که مرکز طراحی BMW، بر این باور است که در این روند، هیچ دستگاه یا نرم افزاری نمی تواند جایگزین کار دست شده و حس هنرمندانه طراح را به واقعیت تبدیل کند. به همین علت، هنوز بر انجام این روش تکیه می شود.
همزمان، مدل ها دوباره با بسته های ارگونومی، آیرودینامیک، مکانیکی مورد ارزیابی های پی در پی قرار می گیرند. این مرحله، بسیار ظریف و حساس است، زیرا ایده های مناسب طراحان نباید به خاطر تکنیک از بین برود. به بیانی دیگر، در این مرحله، مهندسان و طراحان در تعاملی سخت با یکدیگر، رو در رو شده تا محصول نهایی، بی نقص و بی رقیب باشد.
به طور متوسط، مرحله کلی مدلینگ تا 2 ماه (شبانه روزی) طراحان را پای مدل ها نگاه می دارد تا ایده ها جان بگیرند و قابل لمس شوند. زمانی که فیلم های رنگی دارای قابلیت پوشش سطح مدل، بر روی کار کشیده می شوند، چهره واقعی طرح نمایان شده و به اصطلاح High light می شوند.
تمام سطوح کرومیک، دیتیل ها با کوچک ترین جزئیات، آدم ها و گرافیک، بعد از پوشش دهی جانمایی می شوند تا وزن و تنش مورد نظر طراح در مدل ایجاد شود. رؤسای طراحی، استراتژی کلی شرکت را می بینند و به همین خاطر نظرات و ایده های ویژه ای دارند که خلاقیت و زبردستی طراح این نظرات را پشتیبانی می کند، البته بدون اینکه کوچک ترین خللی به ایده خود طراح وارد شود.
از این مدل ها در فضاهای مختلف، ارزیابی های بسیار دقیقی توسط مدیران طراحی BMW انجام می شود، مثلاً در نور طبیعی روز، فضای آزاد و آفتابی، فضاهای ابری و بارانی یا مه و برف. تمام این مدل ها، در هر شرایطی مورد ارزیابی هایی موشکافانه قرار می گیرند.
در طراحی فضای داخلی نیز همین روند انجام می شود با این تفاوت که محدودیت های طراح به دلیل تکنولوژی های بسیار متعددی که بر این فضاها حکم فرماست، بیشتر است. لذا کار در فضای داخلی برای طراح، به مراتب سخت تر است. ایمنی، راحتی، موارد تکنولوژیکی، محدودیت ها و مرزهایی هستند که طراح باید بتواند با خلاقیت و مانورهای بی نظیر، بدون وارد کردن کوچک ترین خدشه ای به اصول تعریف شده، ایده خود را ارائه دهد.
این ظرافت ها باعث شده اند که طراحان واقعی خودرو در دنیا، انگشت شمار باشند و شرکت ها همانند سرمایه ای بزرگ و غیرقابل جایگزین، از آنها حمایت های ویژه ای کنند. تمامی مراحل طراحی با ضریب امنیتی بالا و در محیط هایی بسیار حفاظت شده انجام می شود تا طرح های نو، توسط رقبا کپی برداری نشود. چه بسا جاسوسان صنعتی و خبرنگاران جنجالی نشریات خودرو که همواره مترصد شکار سوژه ای ناب هستند، زیان های جبران ناپذیری به مؤسسات تولیدی وارد آورده اند.
در سفر تیم اصلی طراحی که حدوداً 6 نفر هستند، همراهان بسیار زیادی هم سفر هستند. مثلاً، کارشناسان مواد، به دلیل شناخت دقیق رنگ ها و تکنولوژی های مختلف برای فضای داخلی و خارجی خودرو، پیشنهادهای جالبی به طراحان می کنند. آنها نظریات خاص طراح را با کلکسیون های بزرگی که در اختیار دارند، از نظر رنگ، رویه، بافت، دوخت و اتصالات خاص، تأمین می کنند. این انتخاب ها باید از نظر اقتصادی، عمر مفید و کیفیت، به طور دقیق بررسی شوند. حتی بوهای متصاعد شده از مواد نیز مورد مطالعه های کارشناسانه خاص قرار می گیرد تا در نهایت، یک خودرو BMW تجربه و احساس خاص بی نظیری را برای مالکانش به ارمغان آورد.
البته تیمی متشکل از بچه ها، خانم ها و آقایان در اندازه ها و نژادهای مختلف، برای مطالعات ارگونومیک در خدمات تحلیل گران ارگونومی واحد طراحی BMW هستند. آنها ارزیابی فرم ها و فضاها را با استفاده از ابعاد و خاصیت های فیزیکی متفاوت خود، برای کارشناسان تسهیل می کنند.
ارگونومیست های BMW، بدن های مختلف انسانی را با جنس ها و نژادهای مختلف، اسکن سه بعدی کرده اند. این داده ها، کاربردی بی نظیر و امکاناتی ویژه را در اختیار طراحان CAS در واقعیت مجازی (Virtual Reality) قرارمی دهد تا آناتومی بدن انسان ها را براساس عملکردهای مختلف خودرو، مورد بررسی های خاص قرار داده و موارد عدم تطابق بسته های ارگونومی را به منظور انجام تغییرات، به طراح اعلام کنند. مثلاً، در مدل های واقعیت مجازی، آزمایش های واقعی سوار و پیاده شدن دامی ها (عروسک های ارگونومیک) که ابعاد بدنشان با داده های بانک اطلاعاتی تطابق دارد، واقعاً در محیط های Alias انجام می شود.
ارگونومی دستگیره ها، برای استفاده اطفال و کهن سالان، ارگونومی دید تمام اینسترومترها با فرکانس های مختلف نور نمایشگرهای داخل کابین، ارزیابی می شود تا راحت ترین آنها انتخاب شود، بدون اینکه تأثیری منفی در تمرکز و دقت راننده ایجاد کند.
تیم های متخصص آیرودینامیک نیز از دیگر همراهان تیم طراحی BMW هستند. آنها، مدل ها را در کانال های آیرودینامیک مورد ارزیابی های مختلف قرار می دهند (پیچش و تنش های جریان هوا با خودرو توسط مه های ویژه قابل تشخیص). همچنین در این کانال ها با ایجاد بارندگی های مصنوعی همراه با گل و لای، مسیرهای مواج ایجاد شده روی بدنه، کاملاً بررسی می شوند تا خودرو در شرایط متفاوت آب و هوایی، بی عیب و نقص عمل کند.
مدل های کلی تمامی سری های BMW، در آرشیو و انبارهایی ویژه نگهداری می شوند تا در صورت تغییر در یک مدل، همان تغییر در همان مدل ها ایجاد شود.
در انتهای مرحله Believing هیجان طراحان به بیشترین حد خود می رسد، زیرا اینجاست که طرح نهایی برای تولید انبوه انتخاب می شود. این مرحله، در واقع مرحله تولد یک مدل از BMW برای ورود به بازار است.
مرحله SEEING:
دراین مرحله طرح و مدل مورد نظر، پس از انتخاب نهایی، وارد فاز CAM و CAD می شود. در این مرحله مهندسان زبده مکانیک با استفاده از ایستگاه های ویژه و مجهز Catia تمامی اجزا و قطعات را به صورت Detail طراحی می کنند تا جزئیات به صورت واقعی طراحی شده و ابزار و قالب های نهایی برای تولید انبوه مبتنی بر طراحی مصوب، ساخته شود.
اکنون می توان آنچه را که برای هر مدل جدید BMW اتفاق می افتد تا در خیابان ها خودنمایی کرده و در اذهان عمومی باقی بماند، تجسم کنیم. ما همسفر طراحان BMW بودیم؛ آنهایی که توانستند بین تکنولوژی، اقتصاد و ایده های خود، پلی هنرمندانه بسازند و محصولات بی نظیری را به مشتریان گوناگون خویش ارائه دهند و رضایت آنها و منافع اقتصادی شرکت و سرمایه گذاران را تأمین کنند.
این سناریو، کم و بیش برای محصولاتی موفق نظیر: خودرو، لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری و... در اطراف ما اتفاق افتاده و از این طریق، برندهای چندملیتی به طور روزافزون بر ابهت و اشتهار خود افزوده اند. جادوگران طراحی صنعتی، در پس فرم ها و رنگ های زیبای خود پنهان شده اند، اما امروز دیگر برای ما غریبه نیستند.
خلاصه ای از فعالیت های BMW:
1917: پذیرفتن نام BMW و شکل گرفتن آرم آبی و سفید که برگرفته از ملخک موتور هواپیما و پوشش حاله ای زرد رنگ که نشانه Bavarian بود شکل گرفت که بعدها آن حاله برداشته شد و BMW به خودروی ملی آلمان تبدیل شد.
1919: در این سال BMW با تولید 6 موتور 6 سیلندر به یک رکورد جهانی دست پیدا کرد.
1923: اولین موتور سیکلت دو قلوی خود را با نام R32 تولید کرد.
1928: تولید اتومبیل را با 7 دستگاه آغاز کرد.
1929: رکورد مسابقات جهانی سرعت را با موتور سیکلت R37 با سرعت 134 مایل شکست.
1933: اولین خودروی 3.3 خود را با یک موتور 6 سیلندر به حجم 2/1 لیتر و طراحی زیبا با یک جلو پنجره میله ای استیل دو تکه ساخت.
1936: مدل 328 را تولید کرد و تا سال 1940 موتورهای 2 لیتری اسپرت آن را ساخت.
1939: BMW شروع به طراحی و ساخت موتورهای کمپرسور کرد.
1939 تا 1945: ساخت موتورهای 132 و 801 برای هواپیمای Focke-wulf و موتور 003 توربین دار گازی و تولید اولین هواپیمای موتور جت دنیا از موفقیت های آن بود.
1956:.تولید مدل های 303 و 507 را با اتاق های کوپه و کروک آغاز کرد.
1959: BMW در یک بحران مالی قرار گرفت و در کنار همین موضوع یک پیشنهاد توسط دایملر بنز صورت گرفت که سهام کوچکی در BMW داشته باشد که در نهایت با مقداری مقاومت رای موافق داده شد و این کار تا زمانی ادامه داشت که دچار بحران بود.
1962: به تولید خودروهای اسپرت در کلاس 1500 سی سی پرداخت.
1966: تولید خودروهای 2 درب و 6 سیلندر را با اتاقی بزرگ و حجم موتور 2500 سی سی آغاز کرد.
1969: موتور سیکلت های Flat-twin را در برلین ساخت.
1970: در این سال آقای Eberhard V.Kuenheim به مقام ریاست BMW در آمد و آن را به یک برنامه ریزی دقیق به یک مجموعه ثابت و پا برجا تبدیل کرد.
1972: ساختمان مرکزی جدید BMW به نام (HQ) که شبیه 4 سیلندر کنار هم طراحی شده بود افتتاح شد.
و در همین سال به مناسبت المپیک ماراتون در مونیخ خودروی 2002 را با موتور الکتریکی به نمایش گذاشت و همچنین مدل جدید سری 5 (E21) را ساخت.
1973: خودروی F2 را برای شرکت در مسابقات Touring اروپا ساخت.
1974: یکی از شاهکارهای BMW در همین سال ساخته شد. 2002 Turbo که مجهز به توربو شارژ بود و عنوان بهترین خودروی سال را به خود اختصاص داد.
1975: شروع به ساخت سری 3 (E21) برای حضور در مسابقات را نمود.
1976: اولین مدل سری 6 (E24) و موتور سیکلت R100RS را ساخت.
1977: اولین مدل سری 7 (E23) را ساخت.
1978: آغاز طرح تولید سری های M را با M1 آغاز کرد.
1980: تأسیس یک شرکت طراحی در انگلستان.
1981: ساخت موتور سیکلت R80G/S برای حضور در مسابقات پاریس داکار.
1983: ساخت اولین مدل فرمول F1 و موتور M12 که توسط Nelson Piquets Brabham طراحی شد و به همین منظور به BT52 مشهور شد که بهترین توربو شارژر بر روی آن نصب شده بود و اولین موتور سیکلت های 4 سیلندر سری K را ساخت.
1985: شروع به طراحی و تحقیقات بر روی خودروهای مفهومی را آغاز کرد.
1986: سری های 3 را برای حضور در مسابقات آماده کرد.
1987: اولین گروه های خودروهای Z را با نام Z1 آغاز کرد و مدل جدید سری 7 (750i) را با موتور V12 را ساخت.
1990: سری 8 (850i) را ساخت که توانست رکورد سرعت 281 کیلومتر را در کلاس خود بشکند و به یک افسانه تبدیل شد و در همین سال ساخت و طراحی موتورهای Rolls-Royce را بدست گرفت.
1991: اولین خودروی مفهومی الکتریکی را با نام (E1) طراحی کرد.
1992: یک ساختمان جدید در Spartan Burg در جنوب Carolina تأسیس کرد.
1993: Eberhard V.Kuenheim بعد از گذشت 25 سال باز نشسته شد و آقای Bernd Pichestrieder به عنوان مدیر جدید جانشین آن شد. همچنین از مدل های جدید موتور سیکلت R1100 (Boxer) و (F650) پرده برداری شد.
1994: خرید کامل سهام شرکت Rover صورت گرفت و مقدمه طراحی جدید سری 3 آغاز شد.
1995: مدل جدید سری 5 (E39) روانه بازار شد.
1996: ساخت موتورهای خود را در کشور برزیل آغاز کرد و نسل جدید سری Z را با نام Z3 تولید کرد که به یک شهرت جهانی دست پیدا کرد و از محبوبیت خاصی برخوردار شد.
1998: کل سهام Rolls-Royce را خریداری کرد و در همین سال نسل جدید روور 75 را تولیدکرد.
1999: پدیده های خود را آفرید X5، Z8 و کانسپت Z9 و مدل V12LMR را برای مسابقات لمان طراحی کرد.
2000: که مجموعه Mini را زیر پوشش خود در آورد. تشکیل تیم جدید F1 یا (BMW-Williams) و تولید نسل جدید سری 3 از دیگر دستاوردهای آن بود و همچنین پروژه EXPO2000 کانسپت را آغاز کرد که به خودروی (Clean Erergy) مشهور شد.
2001: اولین مدل های Mini را با نام های Mini One و Mini Cooper را بیرون داد و همچنین نسل جدید سری 7 را تولید کرد.
2002: نسل جدید Cooper اسپرت را با نام Coopers تولید کرد و توانست برای اولین بار در دنیا تکنولوژی هیبریدی را اختراع کند. و این یک موفقیت عظیم در صنعت برای BMW به شمار می آمد.
2003: نسل جدید Rolls-Royec را با نام فانتوم (Phantom) تولید کرد که به یک شاهکار در سال 2003 تبدیل شد.
2004: نسل جدید Mini کروک، سری 1، سری 6، Z4 و X3 را که هر 3 جدید و اولین نسل در سری های خود بودند را تولید کرد و همگی ویژگی خودروهای اسپرت را داشتند.
2005: یک تحول کامل را در طراحی نسل های خود در سری های 3 و 5 و 7 ایجاد کرد و BMW را با تمامی خودروهای دنیا متفاوت ساخت.
2006: گروه BMW حدود 17 میلیون پوند را برای ساخت آکادمی خود در کشور انگلستان هزینه نمود و همچنین تولیدات کارخانه خود را از مرز 1 میلیون دستگاه گذراند.
2007: مدل جدید کانسپت CS که جزو عجایب شناخته شد.
2008: نسل جدید سری 6 و X5 که در راه است. BMW خودروی ملی کشور آلمان است.
تویوتا جهان خودرو را لرزاند وقتی که با جزئیات کامل از یک فرم جدید از حمل و نقل را در نمایشگاه موتور ژنو شرکت میکند. i-ROAD تویوتا به طور کامل، محصور شده، دو سرنشینه، سه چرخ، به طور کامل الکتریکی است که به نظر می رسد یک خودرو تحرک شخصی (PMV) است و بیشتریک رقیب برای موتور سیکلت است که توسط بزرگترین تولید کننده خودرو جهان ارائه شده است.
این نوع تایر پس از پایان یافتن تحقیقات و رفع ایراداتی نظیر صدای ویبره پره هادر Michelin به تولید و طی چند سال آینده تمامی خودروهای داخل ایالات متحده را در برخواهد گرفت. ارتباط بین بخش خارجی (محیطی) تایر با مرکز آن توسط پره هایی(اسپوک) که در شکل می بینید تامین شده است.
بزودی باد کردن چرخ ها و پنچری تایر و جک و لاستیک زاپاس بی معنا خواهد بود درحالیکه میخهای ضدسرعت پلیس هم تاثیری بر این نوع لاستیک نخواهد داشت. البته هدف ابتدایی از تولید این تایرها استفاده در ماشین آلات سنگین راهسازی بود .
یکی دیگر از ویژگیهای خاص این تایرها وارد نشدن فشار کاملا یکسان به دیواره های جانبی و پایین و بالای تایرها در خودروی در حال حرکت است که معمولا در تایرهای خودروی با لاستیکهایی که با هوا پر شده اند اتفاق میفتد .این حالت منجر به وارد شدن فشار یکسان به دیواره های لاستیک و گرد ماندن آن می شود و در نهایت منجر به سفت وسخت شدن رانندگی و کاهش قابلیت انعطاف در مواقع ضروری بخصوص سر پیچها می گردد درحالیکه پره های بکار رفته در این لاستیک جدید این خاصیت را دارند تا در مواقع ضروری با انعطاف خود بر اثر شرایط خاص جاده باعث افزایش توان هندلینگ و قدرت فرمانپذیری خودرو گردند
این تایرها یک بار در جاده کناری مرکز تحقیقاتی Michelinبر روی یک خودروی آئودی A4مورد آزمایش قرار گرفته اند که نتیجه رضایتبخش بوده ولی نیاز به رفع نواقصی نیز وجود دارد . ...از دیگر قابلیتهای این نوع تایرها جلوگیری از وارد شدن ضربات ناشی از دست اندازهای جاده به کابین خودرو و درنتیجه سرنشینان است
مهمترین نگرانی خودروسازان در خصوص تایر ،نگرانی از بابت کاهش بی دردرسر سرعت بهنگام پنچر شدن یکی از تایرها در سرعتهای بالا ودرنتیجه حفظ پایداری و امنیت خودروست که مهمترین قابلیت این لاستیکهای جدید است . این پروژه از سال 2005 شروع شده بود و در حال حاضر در مرحله تکمیل است امیدوارم ما ایرانیها که هرگز رنگ وروی لاستیکهای 4فصل Ultra High Performanceرا که در 4فصل سال همانند لاستیک خاص همان فصل کارایی دارند را ندیدیم(برای مثال دقیقا مانند یک لاستیک یخ شکن در برف ویخ عمل می کنند واصطکاک لازم را ایجاد می کنند و در مقابل آن در فصل تابستان هم اصطکاک اضافی برای افزایش مصرف ایجاد نکرده و در تمامی شرایط جاده و آب وهوای مختلف بدون کوچکترین مشکلی بهترین پرفورمنس را در اختیار راننده قرار میدهند) این لاستیکهای جدید Michelin Airless را روزی در بازار کشورمان ببینیم و ناکام از دنیا نرویم
مفهومیطراحی کرده است که طبق ادعای این شرکت نسل بعدی موتور سیکلتها است.
الساندرو تارتارینی در نمایشگاه eicma برزیل از این موتورسیکلت مفهومیرونمایی کرد.
این موتور سیکلت که Brutus نام گرفته است که البته نباید با شرکت موتورسیکلت سازی الکتریکی بروتوس اشتباه گرفته شود در کلاس موتورسیکلتهای شاسیبلند ثبت شده است و دارای مشخصات فنی همچون موتور تکسیلندر با قدرت پیشرانه 45 اسب بخار، DOHC، چهار سوپاپ 750 سی سی است که در ضمن دارای سیستم ترزیق سوخت الکترونیکی است و دارای امکاناتی همچون سیستم دو سرعته CVT به همراه سیستم دنده معکوس اختیاری است.
هنوز الساندرو از وزن این موتورسیکلت موردی را اعلام نکرده ولی بر طبق اخبار این موتورسیکلت باید دارای وزنی معادل 220 کیلوگرم یا همان 485 پوند باشد که بدین ترتیب وزن این موتورسیکلت را در کنار موتورهای 1000 سیسی مانند بی.ام.دبلیو 1200 GSو دوکاتی Multistrada قرار میدهد.
در حال حاضر برخی نکات قابل توجه برای این موتورسیکلت وجود دارد و بر طبق ادعای این شرکت، موتور سیکلت مذکور در جادههای خاکی هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت که در کنار آن برای استفاده روزانه طراحی شده ولی به نظر میرسد برای استفاده روزانه بیش از حد سنگین است.
تفاوت بارز دیگر در رینگ و لاستیک این دستگاه است که دارای لاستیکهای پهن 6 اینچی در جلو و هفت اینچی پهن در عقب است که به طور معمول ما را به یاد لاستیکهای اسپرت میاندازد که خوب در شرایطی مانند برف، شن و یا ماسه عمیق این لاستیکهای بالون مانند بسیار مفید خواهند بود ولی در شرایط عادی این کشش بسیار زیاد لاستیکها ممکن است باعث عدم تعادل در موتورسیکلت و نارضایتی رانندگان شود.
به هر حال بعد از یک بررسی کلی به این نتیجه میرسیم که الساندرو تفکر و کوشش کافی برای ایجاد یک موتورسیکلت ماندگار را انجام نداده است.
به هر حال Brutus با طیف وسیعی از لوازم جانبی و افزودنیهای سفارشی در دسترس خواهد بود و البته زمان و استقبال از این محصول مشخص خواهد کرد که آیا Brutus یک سبک جدید از موتور سیکلت است یا خیر.