http://www.parsiblog.com/Template.aspx
سفارش تبلیغ
صبا ویژن



مقدمه

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند، یک خودرو از بخش هایمختلفی تشکیل شده ایت، این بخش ها عبارتند از :

1- شاسی و بدنه

2- سیستم تعلیق

3- سیستم ترمز

4- سیستم فرمان

5-  مولد قدرت(مولد)

6-  سیستم سوخت رسانی

7-  سیستم انتقال قدرت

8-  برق خودرو

درمجموعه ای از مقالات، سعی داریم توجه بیشتری به قسمت های مختلف خودرو نماییم. این مجموعه مقالات می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان رشته مکانیک خودرو، صنایع اتومبیل و رشته های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

 

ترمزهای کاسه ای

 

به طور کلی همه ترمز هایی که در خودرو استفاده می شوند از نوع اصطکاکی می باشند، پس از ترمز کردن توسط راننده، لنت ها به دیسک و یا به کاسه ترمز فشرده شده و نیروی اصطکاکی بینشان به وجود می آید که باعث کاهش سرعت چرخ و توقف خودرو می شود.

در ترمزهای کاسه ای دو کفشک خمیده فلزی وجود دارد که روی آن لنت ها چسبانده یا پرچ می کنند، لنت ها در حال حاضر جنس لنت ها از سرامیک و کاغذ می باشد.

دو کفشک روی یک صفحه ثابت نگهدارنده نصب شده که روی سگدست و یا پوسته اکسل بسته شده است. این کفشک ها حول محور چرخ دوران نمی کنند.

یک سر کفشک ها روی صفحه ثابت بالا لولا شده و انتهای دیگر آن به دسته پیستون سیلندر ترمز چزخ متصل است.

 

ترمزهای کاسه ای

در حالت عادی مجموعه کفشک ها بدون هیچ تماسی درون کاسه ترمز قرار گرفته و کاسه ترمز به راحتی دوران می کند. ولی هنگامی که پدال ترمز توسط راننده فشرده می شودریال سیلندر ترمز چرخ ها کفشک ها را باز نموده و به سطح داخلی کاسه ترمز فشرده می سازد و نیروهای اصطکاکی ایجاد می کند. این تماس اصطکاکی در نهایت باعث توقث گردش کاسه ترمز و چرخ می شود.

ترمز های کاسه ای بر اساس نوع قرارگیری کفشک ها می توانند به یکی از صورت های زیر باشند:

 

ترمز کاسه ای سیمپلکس (Simplex Drum Brake)

در این مدل هر دو کفشک از یک سمت لولا می شوند و سر دیگر آن ها به سیلندر ترمز که دو پیستون دارد، درگیر است.

توجه داشته باشید که نیروهای موجود در دو کفشک ترمز سیمپلکس یکسان نمی باشد و باعث ساییدگی سریع تر یکی از کفشک ها می شود.

 

ترمز کاسه ای دوپلکس (Douplex Drume Brake)

در این نوع ترمز، یکی از کفشک ها از سمت بالا و دیگری از سمت پایین لولا شده است به طری که عکس العمل آن ها نسبت به کاسه ترمز یکسان بوده و نیروهای یکسانی ایجاد می کند.

 

 

ترمزهای کاسه ای

 

 

 

ترمز کاسه ای سروو (Servo Drum Brake)

در این مدل برای هر دو کفشک از یک سیلندر مشترک استفاده شده است. طرف دیگر کفشک ها به طور ثابت لولا نمی شود و ارتباط بین دو کفشک با یکدیگر از طریق یک اهرم قابل تنظیم برقرار می گردد.

در این مدل از ترمزها، نیروهای تکیه گاهی کفشک محرک به کفشک متحرک منتقل شده و باعث افزایش نیرو می شود. ضریب افزایش نیرو در این مدل در حدود پنج برابر می باشد. به عبارت دیگر، یکی از کفشک ها که نیروی بیش تری به آن وارد می شود ، می تواند نیروی خود را به کفشک دیگر منتقل نموده و به آن کمک می کند.

 

 






تاریخ : دوشنبه 93/6/31 | 8:16 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

اکونیوز: مطمئناً در آینده شاهد پیشرفت در زمینه های مختلف صنعت خواهیم بود اما صنعت خودروسازی نسبت به دیگر صنایع طرفداران بیشتری دارد لذا در این مقاله به معرفی چند ماشین که در آینده به بازار می آیند می پردازیم.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،مطمنا در آینده شاهد پیشرفت در زمینه های مختلف صنعت خواهیم بود اما صنعت خودروسازی نسبت به دیگر صنایع طرفداران بیشتری دارد لذا در این مقاله به معرفی چند ماشین که در آینده به بازار می آیند می پردازیم.

بی ام دبلیو؛ اسپرت هیبریدی
این طرحی است از خودروی اسپرت مارک بی ام دبلیو که در سال 2014 میلادی به بازار می‌آید. خودروهای هیبریدی نمایانگر یکی از جدی ترین روش های استفاده از انرژی‌های جایگزین هستند. خودروی اسپرت مارک بی ام دبلیو برقی است و برای شارژ باتری از یک موتور درون سوز استفاده می‌کند. مزایای این خودروها، کوچک شدن اندازه موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های محیط زیست است.

 

اپل؛ خودروی الکتریکی
مصرف انرژی این خودروی مارک اپل چنان ناچیز است که برای صد کیلومترمسافت تنها به پرداخت یک یورو نیاز است. سرعت این خودروی آزمایشی به 120 کیلومتر در ساعت می‌رسد و دو سرنشین پشت سر هم در آن جا می‌گیرند. گرچه کمپانی اپل هنوز تصمیم به فروش این نوع ماشین نگرفته است، ولی اعلام کرده که قادر به تولید آن با قیمت بسیار پایین است. این کمپانی، نمونه دیگری از این ماشین ساخته که حداکثر سرعت آن 45 کیلومتر در ساعت بوده و برای استفاده توسط جوانان 16 سال به بالا مناسب است.

 

 اف 125 خودروی آینده مرسدس بنز

گرچه هیدروژن یکی از پاک ترین سوخت های موجود محسوب می شود، اما هیدرولیز آب و به دست آوردن هیدروژن خالص هزینه های زیادی می‌طلبد. شاید به همین دلیل است که استفاده از هیدروژن برای بسیاری از کمپانی هایی خودروسازی، هنوز در مرحله تحقیق و پژوهش است. تولید خودروی ?اف ? 125 مرسدس بنز برای سال 2025 میلادی در نظر گرفته شده‌است. این ماشین به راننده سلام کرده، او را در جریان وضعیت جاده ها گذاشته و پیش‌بینی هوا را به اطلاع او می‌رساند.

 

آئودی؛ مدلی برای کلان شهر

گرچه طول این ماشین 3 متر و 20 سانتیمتر است ولی وزن آن کمتر از 500 کیلو می‌باشد. در این ماشین دو موتور برقی و باتری‌هایی با وزن بسیار کم نصب شده‌است. خودروی تمام برقی به عنوان یکی از چشم اندازهای صنعت خودروسازی مطرح است. این خودروها از باتری های الکتروشیمیایی به عنوان منبع قدرت استفاده می‌کنند و در نتیجه آلودگی زیست محیطی آنها تقریباً صفر است. از مهم ترین مشکلات این خودروها، کم بودن مقدار انرژی انباشته در آنها است که می‌توان به حل آن با توجه به پیشرفت در تکنولوژی باتری امیدواربود. سرعت مدل آئودی برای کلان شهر‌ها به 100 کیلومتر د ر ساعت ‌رسد.

 

اپل بی‌دستگیره

خودروی برقی اپل مدل (Flextreme GT/E) حدود 60 کیلومتر با باتری حرکت خواهد کرد. پس از آن موتور بنزینی این خودرو به صورت اتوماتیک روشن می‌شود. در این ماشین به جای دستگیره با سنسور باز می‌شود.

 

 بی ام دبلیو؛ مدلی با وزن کم

گرچه این خودرو مارک بی ام دبلیو به نام (i3) چهار متر طول دارد، ولی وزن آن کمتر از 1300 کیلو و حدود 300 کیلو کمتر از خودروهای معمولی است. بدنه بیرونی آن از آلومینیم ساخته شده و پوشش داخلی آن از فیبر کربن است. این خودرو در سال 2013 به بازار خواهد آمد.

 فولکس واگن؛ خودروی هیبرید

باتری خودروی هیبرید فولکس واگن مدل (Studie XL1) با برق شارژ می‌شود. باک این خودرو جای 10 لیتر بنزین داشته و به کمتر از یک لیتر بنزین برای 100 کیلومتر نیاز دارد. اگر باک اتومبیل پر و باتری آن شارژ باشد، مدل هیبرید فولکس واگن می‌تواند تا 550 کیلومتر را پشت سر گذارد و تقریبا 35 کلیومتر این مسافت را با انرژی برقی بپیماید. کمپانی فولکس واگن از سال 2013 این خودرو را به بازار روانه می‌کند.

 

پورشه؛ سوپر خودروی هیبریدی

خودروی اسپرت مارک پورشه مدل (918 Spyder) در نوع خود بی‌نظیر است. این سوپر خودروی هیبریدی از یک موتور ترکیبی گازوئیلی- برقی به قدرت 767 اسب‌بخار برای حرکت استفاده می‌کند. فیبر کربن بدنه آن را تقویت کرده و انحناء عضلانی و آیرودینامیک این خودرو شاهکار ماشین‌سازی به شمار می‌رود. در کنار راننده و به جای صندلی شاگرد، یک سیستم هرزگرد برای ذخیره‌سازی انرژی نصب شده است. این چرخ هرزگرد انرژی جمع‌آوری شده در زمان ترمز را ذخیره می‌کند. با استفاده از دو موتور الکتریکی 102 اسب‌بخار، این انرژی قابل استفاده خواهد بود و در هنگام نیاز، شتابی انفجاری را برای خودرو تامین می‌کند.

 






تاریخ : یکشنبه 93/6/23 | 10:16 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

لادیمیر پوتین به زودی خودروی جدید خود را که نسبت به حملات شیمیایی و اتمی ایمن بوده و یک ایستگاه سیار اداره جنگ است، دریافت می کند.

مشرق: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سوریه این روزها خود را آماده می کند تا خودروی جدید لیموزین خود را که مخصوص ریاست جمهوری این کشور است، دریافت کند. 

این خودرو که محصول شرکت خودروسازی زیل روسیه است، از خودروی ویژه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیشرفته‌تر است. 


شرکت زیل اعلام کرده که 6 سال برای ساخت این خودروی جدید زمان مصرف کرده است، پوتین اصرار داشته که تمامی ساختارها و قطعات این خودرو ساخت روسیه باشد و تکنولوژی امنیتی و نظامی آن نیز از روسیه تامین شده تا به صورت کامل بتوان آن را خودرویی ساخت روسیه دانست، تحلیلگران این اقدام پوتین را آغازی بر ورود روسیه به رقابت در بازار خودروهای فاخر دانسته‌اند. 

این خودرو که کاملا زرهی و امن است، تنها 3 و نیم تن وزن دارد، شیشه های این خودرو ضد گلوله و ضد موشک است و ساختار تجهیزات داخلی آن به گونه ای است که حتی می‌توان یک جنگ را از درون آن اداره کرد. 


بر اساس این گزارش خودروی مذکور حتی در مقابل حملات شیمیایی و اتمی نیز مصون بوده و از سیستم پیشرفته الکترونیکی بهره‌مند است که قابلیت کنترل و حرکت آن از داخل و خارج خودرو را فراهم می کند، این خودرو تجهیزات پیشرفته ارتباطاتی دارد که می‌توان آن را در حال حرکت خودرو به یک سالن ارتباطات و نشست های نظامی کاملا محرمانه تبدیل کرد. 

 






تاریخ : یکشنبه 93/6/23 | 9:58 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

  محصول جدید و فوق پیشرفته شرکت ماشین سازی هوندا !

هوندا از جدیدترین خودروی مفهومی خود در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی کرد. خودرویی که به گفته مسوولان هوندا مخصوص افراد بیش فعال است به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام دومین خودروساز بزرگ ژاپن مردم در شهرهای بزرگ زندگی پرمشغله و سختی دارند و این افراد نیاز به خودروی چندمنظوره‌ای دارند تا پاسخگوی نیازهای روزمره آن‌ها باشد.

بر این اساس هوندا از جدیدترین خودرو خود با نام ایر کانسپت در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی کرد که خودروی ویژه‌ای برای زندگی در شهرهای پرجمعیت و افراد پرمشغله و بیش فعال است.

خودروسازان ژاپنی در تلاشند تا دو عامل دوستدار محیط زیست بودن و طراحی جذاب را در خودروهای تولیدیشان رعایت کنند.

محصول جدید هوندا از سیستم رانندگی پنوماتیک بهره‌مند است. این خودروی برقی با یک بار شارژ قادر است مسافتی معادل 160 کیلومتر را بپیماید.

هوندا میزان آلایندگی این خودرو را صفر اعلام کرده است. کل بدنه این خودروی مفهومی از پلیمر ترکیبی از سبزی ساخته شده است. هوندا مدعی شده که این خودرو تنها 363 کیلوگرم وزن دارد.

 






تاریخ : یکشنبه 93/6/23 | 9:46 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()
تاریخ : پنج شنبه 93/6/20 | 12:9 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

مسابقات off road می‌تواند به خطرناکی مسابقات سرعت باشد با این تفاوت که خطراتی که در پیست سرعت اتومبیل‌رانی ممکن است پیش بیایند، قابل کنترل هستند، اما

ده شاسی بلند برتر در مسابقات off road,

 پیست‌ها از لحاظ علمی درسطح عالی هستند، مثلا گاردریل‌ها برای محافظت از خارج نشدن اتومبیل تعبیه شده‌اند و همچنین سایر موارد ایمنی نیز پیش بینی شده است. در حالی که در مسابقات off road (به معنی رانندگی خارج از جاده) هر اشتباهی ممکن است به یک فاجعه بدل شود، چه برای راننده و چه برای ماشین. علاوه بر آن ماشین شما پس از مسابقات سرعت به محل مناسبی اسکورت می‌شود در حالی که در مسابقات off road با هر اشکالی در نقشه‌خوانی امکان سرگردان شدن شما در بیابان وجود دارد. همچنین هر خطایی در رانندگی خساراتی به ماشین شما خواهد زد که تنها باید به امید ماشین یدک کش باشید. مسابقات off road در کشورهای تولید کننده ماشین‌های شاسی بلند همیشه محلی برای به نمایش گذاشتن و تبلیغ کردن مدل‌های جدید تولیدی کارخانه‌هایشان بوده است. در این نوع مسابقات تکنولوژی و برند کارخانه واقعا به چالش کشیده می‌شوند. در ادامه مطلب شما  با 10 شاسی بلند‌ برتر مسابقات off road آشنا میشوید.






تاریخ : دوشنبه 93/6/17 | 7:30 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()
   . سیستم فنربندی Suspension system
تهران الف : فنر،قسمتی از سیستم تعلیق می‌باشد که وزن خودرو را پشتیبانی کرده، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نیز دفع می‌کند. فنرها که اغلب میله‌ها یا حلقه‌های فولادی انعطاف‌پذیری هستند، به شاسی و اتاق خودرو اجازه می‌دهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو، دست‌اندازها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد.

تهران الف : یک جاده هر چقدر هم صاف و مسطح باشد ، محل مناسبی برای به حرکت در آوردن یک یا چند تن فلز با سرعت بالا، نیست. لذا سیستمی نیاز است که توانایی کاهش ضربات، تکان ها و لرزش های ناشی از شرایط جاده را داشته باشد.
خودرو باید در مقابل تغییر مقدار بار وارده و تغییر نقطه ثقل، انعطاف پذیر بوده و توانایی مواجهه با آنها را داشته باشد. سیستم تعلیق علاوه بر دفع ضربات و جلوگیری از انحراف و چپ شدن خودرو تواناییهای دیگری نظیر؛ نگهداری میزان تنظیم چرخها در حالت صحیح، نگهداشتن ارتفاع خودرو در میزان ثابت، پشتیبانی از وزن خودرو و تنظیم نحوه پخش آن، نگهداشتن تایرها در تماس با جاده و ... را نیز داراست.

یک سیستم تعلیق دارای اجزاء بسیاری است، اما اصلی‌ترین اجزای آن فنر و کمک فنر می‌باشند:
فنر: قسمتی از سیستم تعلیق می‌باشد که وزن خودرو را پشتیبانی کرده ، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نیز دفع می‌کند . فنرها که اغلب میله‌ها یا حلقه‌های فولادی انعطاف‌پذیری هستند، به شاسی و اتاق خودرو اجازه می‌دهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو، دست‌اندازها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد.

کمک فنر: در صورتی که خودرویی تنها مجهز به فنر باشد، زمانی که باری اضافه روی فنرها اعمال شود یا وسیله نقلیه با یک دست‌انداز روبرو شود، فنر با جمع شدن آن را جذب می‌کند، اما زمانی که یک فنر جمع می‌شود، مقداری انرژی در خود ذخیره می‌کند که برای تخلیه این انرژی، فنر باز شده و انرژی وارده را به شکلی غیر قابل کنترل رها می‌سازد و از آنجائی که فیزیک یک فنر با نوسان و ارتعاش آمیخته است پس از باز شدن دوباره جمع شده و سپس دوباره باز می‌شود و این حرکت تا زمان تخلیه کامل انرژی ادامه می‌یابد، البته هر بار با فرکانسی کمتر از بار قبل. این سیکل باعث جدا شدن چرخ از سطح جاده، خارج کردن کنترل خودرو از دست راننده و از بین بردن نرمی و راحتی سواری و ایجاد حالتی مشابه قایق سواری، می‌شود. آنچه این مشکل را حل می‌کند چیزی نیست جز کمک فنر؛ کمک فنری که در شرایط مناسب قرار داشته باشد به سیستم تعلیق اجازه می‌دهد تا نوسان به وجود آمده را به یک یا دو سیکل تقلیل داده، حرکت بیش از حد را تعدیل کرده و وزن وارد بر چرخها را در حالت تعادل و چسبیده به جاده قرار دهد. با کنترل فنر و حرکات سیستم تعلیق، اجزاء دیگر سیستم نظیر Tie Rod ها نیز در وضعیت درست خود فعالیت خواهند کرد و همین امر تنظیم چرخها را نیز به صورت ثابت در حالت صحیح خود، نگه می‌دارد.
کمک فنر عموما شامل یک پیستون با سوراخهای ریز می‌باشد که در درون یک استوانه حاوی سیال هیدرولیکی حرکت می‌کند که عبور تحت فشار سیال از سوراخها، منجر به حرکت ملایم پیستون در استوانه می‌شود.

انواع کمک‌فنرها عبارتند از: دو تیوپه، تک تیوپه، با مخزن بیرونی

دو تیوپه: در این مدل از کمک فنر که همان نوع بررسی شده در بالاست، یک تیوپ اصلی وجود دارد که پیستون در آن حرکت می‌کند و تیوپ دوم که تیوپ ذخیره نام دارد، در گرداگرد تیوپ اصلی قرار گرفته تا سیال مازاد را در خود جای دهد.
کمک‌های دو تیوپه انواع متنوعی دارند که برخی از لحاظ تکنولوژی منحصر به یک یا چند کارخانه بوده و دارای قیمتهای بالا و کارآییهای خاصی نیز هستند، اما انواع متداول آن به شرح زیر می باشند:
دو تیوپه گازی: گسترش کمک‌فنرهای گازی باعث ایجاد برتری عمده‌ای در رانندگی با خودروهای مجهز به این نوع کمک فنر شده است. این نوع از کمک فنر به مشکلات موجود در کنترل و هدایت خودروهایی که مجهز به شاسی و بدنه یکپارچه هستند یا فاصله چرخهایشان کم است یا نیاز به فشار بالای باد تایرها دارند، خاتمه بخشیده است. این کار تنها با افزودن مقداری گاز نیتروژن با فشار کم در تیوپ ذخیره انجام می‌گیرد. این در حالی است که تصور عامه بر این است که در کمک‌های گازی تنها از نوعی گاز استفاده می‌شود و از روغن خبری نیست . اما چنین نیست، در این نوع کمک فنر، گاز (نیتروژن) تنها حجم بسیار کمی از حجم مواد موجود در کمک را شامل می‌شود . فشار نیتروژن درون تیوپ ذخیره نیز بین 100 تا 150 psi می‌باشد.

یکی دیگر از محاسن نیتروژن جلوگیری از ایجاد کف در کمک فنر است. این کف ( Foam ) که حاصل ترکیب شدن روغن با هوا (در کمک فنرهای دو تیوپه هیدرولیکی بجای نیتروژن ، هوا وجود دارد) است، قابل فشرده شدن می‌باشد، از اینرو باعث اخلال در کار کمک شده و نرمی و راحتی رانندگی را از بین می‌برد همچنین واکنشهای کمک فنر را با تاخیر مواجه می‌کند. در انواع گازی، نیتروژن تحت فشار قابلیت ترکیب شدن با روغن را دارا نیست. در صورتی هم که مقادیر کمی هوا در پروسه تولید یا در حین کارکرد کمک وارد آن شده باشد، به دلیل وجود فشار نیتروژن تنها به صورت حباب در روغن پخش می‌شود.

دیگر مزیت کمک فنرهای گازی، بازگشت جزئی آنها پس از فشرده شدن است، این امر که به دلیل بیشتر بودن سطح مقطع زیر پیستون نسبت به سطح بالای پیستون (به دلیل وجود میله) و وجود فشار بالای نیتروژن وارد بر سطح بزرگتر ( زیر پیستون) اتفاق می‌افتد، باعث بالا رفتن ضریب فنر شده و تا حدی از پایین رفتن سر خودرو هنگام ترمزگیری، پایین رفتن عقب خودرو در هنگام شتاب‌گیری و چپ شدن و انحراف خودرو جلوگیری می‌کند.

دو تیوپه هیدرولیکی: عینا مشابه نوع گازی می‌باشند، با این تفاوت که در آنها به جای نیتروژن تحت فشار کم، از هوا در فشار معمولی استفاده می‌شود که مشکلاتی نظیر ایجاد کف در آنها اجتناب‌ناپذیر است (نوع هیدرولیکی، نسل اول کمک فنرهای دو تیوپه محسوب می‌شوند که اکنون جای خود را به انواع گازی سپرده‌اند).

دو تیوپه Foam Cell: در این نوع به جای اینکه اجازه داده شود گاز نیتروژن در تماس با سیال هیدرولیکی (روغن) قرار گیرد، سلولهایی از نیتروژن اشباع شده به کار می‌رود. این نوع نیز همانند نوع گازی، از ایجاد کف هوا و روغن جلوگیری می‌کند، اما در صورتی که در دماهای بسیار بالا قرار گیرد (کارکرد در جاده‌های با دست‌انداز بسیار زیاد در مدت زیاد) پس از سرد شدن دیگر کیفیت اولیه خود را باز نخواهد یافت.

یکی از اشکالات کمک‌های دو تیوپه، نداشتن قابلیت نصب شدن به صورت زاویه‌دار و یا سر و ته می‌باشد، این امر باعث می‌شود در مواردی که سازنده با کمبود جا مواجه است امکان استفاده از این نوع کمک را نداشته باشد، دیگر اشکال کمک‌های دو تیوپه نیز دفع نشدن کافی گرما به خارج می‌باشد، چرا که تیوپ ذخیره مانعی بر سر خروج گرمای تولیدی در پیستون بوده و گرما نیز باعث کاهش ویسکوزیته روغن می‌شود که این امر کارآیی کمک فنر را کاهش می‌دهد (این مشکل در نوع گازی کمتر به وجود می‌آید). کمک‌های دو تیوپه در اکثر خودروهای سواری، وانتها، SUV ها و کامیونهای سبک به کار می‌رود.

تک تیوپه: در این نوع از کمک فنر همانطور که از نامش پیداست، تیوپ ذخیره وجود ندارد. در درون تیوپ اصلی 2 پیستون وجود دارد؛ پیستون متحرک و پیستون جداکننده (معلق)، پیستون متحرک که به میله کمک فنر متصل است دقیقا مشابه انواع دو تیوپه عمل می‌کند، ‌اختلاف اصلی اینجاست که در این نوع از سوپاپ فشردگی خبری نیست و به جای آن یک پیستون جداکننده، محفظه حاوی روغن را از محفظه گاز جدا می‌کند، محفظه زیرین حاوی گاز با فشار 360 psi می‌باشد. در حین کارکرد در سیکل بازشدن، هنگامی که فشاری بر پیستون متحرک وارد نشود، بر اثر فشار نیتروپن زیرین، بالا آمده و فضای خالی را پر می‌کند، در سیکل فشرده شدن نیز تحت فشار، پیستون پایین می‌رود تا کمک تا انتها فشرده شود.

این نوع کمک فنر قابلیت نصب در تمامی حالتها را داراست، همچنین به دلیل فشار بالای نیتروژن، بر خلاف دیگر انواع کمک فنر قابلیت ساپورت مقدار کمی از وزن خودرو را نیز دارد. در این نوع به دلیل نبود تیوپ ذخیره مشکل دفع حرارت تولیدی نیز وجود ندارد، در صورت بروز گرما نیز نه تنها کارآیی آن کاهش نمی‌یابد، بلکه در پی افزایش فشار نیتروژن (در اثر گرما) بهبود نیز می‌یابد. همچنین به دلیل نبود تماس بین روغن و گاز یا هوا مشکل تشکیل کف نیز وجود ندارد، اما عیب این نوع کمک فنر آسیب‌پذیری آن است چرا که به دلیل نبود تیوپ ذخیره، در صورت برخورد شیئی خارجی با پوسته کمک و ایجاد فرورفتگی، پیستون از حرکت باز می‌ماند. این نوع کمک فنر در بسیاری از خودروهای سواری، وانتها، SUVها و کامیونهای سبک استفاده می‌شود، اما قیمت بالاتری نسبت به انواع تک تیوپه دارد.

کمک فنر با مخزن بیرونی: این نوع که بهترین نوع کمک فنر محسوب می‌شود، برای کارهای برجسته‌ای چون مسابقات اتومبیلرانی و موتورسیکلت‌رانی به کار می‌رود و قیمت بالایی نیز دارد. در این نوع، از یک کمک فنر تک تیوپه سبک و کوچک استفاده می‌شود که به وسیله یک لوله به مخزنی که در قسمتی جدای از کمک فنر واقع شده و حاوی سیال و گاز می‌باشد وصل می‌شود‌، درون مخزن یک پیستون جداکننده و یک سوپاپ فشردگی قرار دارد، از اینرو می‌توان این نوع را ترکیبی از دو نوع قبلی یعنی دوتیوپه و تک‌تیوپه دانست.
اشغال فضای کمتر در پشت چرخ، به دلیل پرتابل بودن مخزن دوم (در برخی موارد به تیوپ اصلی چسبانده شده، اما در اکثر موارد جدا می‌باشد)، خنک شدن بهتر و قابل تنظیم بودن، از مزایای این نوع کمک فنرها محسوب می‌شود.
مهندسان خودرو برای به دست آوردن کاراکترهایی چون بالانس، تعادل و پایداری خودرو در شرایط مختلف، میزان باز شدن دیسک‌های پیستون و سوپاپ فشردگی را به نسبت نوع خودرو، وزن آن و شرایط کارکرد، تنظیم می‌کنند. این میزان باز شدن را Valving Value می‌نامند و با تغییر فنر موجود در پیستون و سوپاپ فشردگی قابل تغییر می‌باشد، از اینرو در صورتی که قصد خرید کمک فنری غیر از نوع استاندارد خودرویتان دارید، حتما به مقدار Valving Value کمک فنر جدید توجه کنید تا با قطعه اصلی یکسان باشد.
برخی کمک‌فنرها به صورت زاویه‌دار نصب می‌شوند که این امر باعث کاهش تاثیر کمک فنر می‌شود، اما در مواردی که با کمبود جا مواجه باشند (چه از نظر کمبود فضا برای قرارگیری در حالت عمودی و چه از نظر ارتفاع باز شدن) کج کردن زاویه کمک، اجتناب‌ناپذیر است. این امر بیشتر در خودروهایی که از فنرهای تخت استفاده می‌کنند دیده می‌شود.هر چه قطر محفظه و پیستون (Bore size) بیشتر باشد، فشار داخل تیوپ کمتر شده و دما نیز کاهش می‌یابد و تعدیل سیستم را بهبود می‌بخشد، اما در مواردی که با کمبود فضا مواجه باشند افزایش قطر امکان‌پذیر نیست.

انواع فنرها
پنچ نوع عمده فنر در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد:
1- فنر مارپیچ (Coil Spring):
نوع معمول و شناخته شده فنر می‌باشد که یک میله پیچیده شده (حلقه شده) فولادی است، قطر و ارتفاع حلقه، قدرت و مقاومت فنر را تعیین می‌کند. افزایش قطر میله،‌ باعث افزایش قدرت فنر می‌شود، در حالیکه افزایش طول آن باعث افزایش انعطاف‌پذیریش خواهد شد .
مقدار وزنی که برای فشردن یک فنر مارپیچ به میزان یک اینچ لازم است را نرخ فنر ( Spring Rate ) می‌نامند . این مقدار برای اندازه‌گیری قدرت فنر استفاده می‌شود و می‌توان آنرا نرخ فشردگی فنر نیز اطلاق کرد. برای مثال اگر 100 پوند وزن لازم باشد تا فنری با حلقه‌های مساوی در ارتفاع یک اینچ فشرده شود‌، برای اینکه همین فنر 2 اینچ فشرده شود نیاز به 200 پوند وزن می‌باشد، اما این فرمول فقط برای فنرهایی صادق است که فشردگی حلقه‌های یکسانی دارند. در فنرهای پیشرفته (Progressive Springs)، یک فنر دارای نرخ‌های مختلف در نقاط مختلفش می‌باشد. این فنرها به دو روش ساخته می‌شوند. در روش اول ،‌ فنر در قسمتهای مختلف از ارتفاعش، دارای ضخامتهای مختلفی است و در نوع دوم که نوع متداولتری است، فشردگی فنر در قسمتهای بالاتر بیشتر است . اصولا فنرهای چند نرخی باعث می‌شوند تا در زمان خالی بودن خودرو، قسمتی که دارای نرخ کمتری است، وارد عمل شده و سواری نرمتری را فراهم کند و در هنگام اعمال وزن نیز قسمت با نرخ بالا وارد عمل شده و حمایت و کنترل بهتری را برای وسیله نقلیه فراهم می‌سازد .
محاسن: فنرهای مارپیچ به هیچ تنظیمی نیاز نداشته و اکثرا بدون خرابی می‌باشند.
معایب: این نوع فنرها از لحاظ تحمل وزن محدودیت داشته همچنین احتمال ضعیف شدنشان هم وجود دارد که این امر باعث بر هم خوردن تنظیم هندسی و ارتفاع خودرو و فرسودگی تایرها و دیگر قطعات خودرو می‌شود. با اندازه‌گیری ارتفاع خودرو و مقایسه آن با میزان مشخص شده، می‌توان از ضعیف شدن فنرها آگاه شد .
موارد مصرف: این نوع فنر، در اغلب خودروهای سواری امروزی استفاده می‌شود.

2- فنر تخت ( Leaf Spring):
فنرهای تخت که در دو نوع تک ورقی و چند ورقی عرضه می‌شوند، این فنرها مانند فنرهای مارپیچ برای جذب ضربه جمع نمی‌شوند، بلکه خم می‌شوند. نوع چند ورق شامل چند صفحه فولادی انعطاف‌پذیر با طولهای مختلف می‌باشد که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و در مواجهه با ضربات جاده خم شده و روی یکدیگر می‌لغزند. در نوع تک ورق نیز که عمدتا از نوع باریک شونده می‌باشد، تنها یک ورق فنری که در وسط کلفت‌تر از طرفین می‌باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ این نوع از فنرهای تخت عمدتا از کامپوزیتها ساخته می‌شوند، اما نوع فولادی آنها نیز یافت می‌شود. فنرهای تخت عمدتا به صورت مجزا برای هر چرخ استفاده می‌شوند که در طول خودرو و در زیر هر چرخ نصب می‌شوند، اما برخی کارخانجات نیز، از نوع متقاطع (ضربدری) آن برای هر دو چرخ استفاده می‌کنند. فنرهای تخت به وسیله یک رابط U شکل به اکسل خودرو متصل می‌شوند و از دو طرف نیز به شاسی وصل می‌شوند.
محاسن: این نوع از فنرها توانایی ساپورت وزنهای زیاد را دارا بوده و سواری نرمتری را برای خودروهای سنگین به ارمغان می‌آورند.
معایب: نیاز به جای زیاد، وجود اصطکاک بین ورقه‌های فنر و ایجاد صدای ناشی از لغزش فنرها روی یکدیگر (با نصب ورقهای پلاستیکی بین ورقه‌های فنر قابل حل است) و همچنین نیاز به سرویس و نگهداری از معایب این فنرها محسوب می‌شود.
موارد مصرف: این نوع از فنرها بیشتر در خودروهای سنگین، وانت بارها، برخی SUVها (‌در مورد وانتها و SUVهای جدید فقط برای چرخهای عقب استفاده می‌شود) و حتی برخی خودروهای سواری قدیمی نظیر پیکان دیده می‌شود.

3- میله پیچشی (Torson Bar):
در این نوع از فنر، میله فولادی نه جمع شده و نه خم می‌شود بلکه در خود می‌پیچد، میله پیچشی که یک میله صاف یا L شکل است به صورت عرضی در یک سمت به شاسی وصل شده و در سمت دیگر به قسمت متحرکی از سیستم تعلیق متصل می‌شود، در هنگام مواجهه با ضربه، میله پیچشی در خود پیچ خورده (می‌تابد) و رفتار یک فنر را از خود بروز می‌دهد (‌حرکت این نوع فنر مانند زمانی است که برای آبکشیدن یک لباس آنرا با دو دست می‌پیچانیم). میله‌های پیچشی برای تبدیل حرکت عمودی خودرو به حرکت پیچشی در سطح افقی خود، در یک سمت شیاردار می‌باشند.
محاسن: قیمت کمی دارند نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند، قابل تنظیم بوده و فضای کمی نیز اشغال می‌کنند از اینرو در مواردی که فضای کافی برای فنر مارپیچ وجود نداشته باشد، از این نوع استفاده می‌شود .
معایب: راحتی و نرمی حاصل از فنرهای مارپیچ را دارا نیست.
موارد مصرف: اصولا برای اکسل عقب خودروها طراحی شده، در خودروهای موجود در کشور بر روی اکسل عقب پژو 206 و 205 موجود می‌باشد.

4- فنر هوایی (Air Spring):
نوع دیگری از فنرها که در حال رواج یافتن می‌باشند، فنر هوا یک سیلندر لاستیکی است که با هوای فشرده پر شده و پیستونی که به اتصالات پایین چرخ متصل است با حرکت خود در این سیلندر باعث فشردگی هوا و ایجاد حالت فنریت خواهد شد. اگر میزان وزن خودرو تغییر کند نیز یک والو در بالای سیلندر هوا باز شده تا به مقدار هوای داخل سیلندر بیفزاید (یک کمپرسور این هوا را تامین می‌کند) و این امر باعث خواهد شد تا خودرو با وجود افزایش بار وارده، در ارتفاع ثابت خود باقی بماند.
محاسن: نرمی بسیار بالا مانند غوطه‌وری در هوا
معایب: پیچیدگی سیستم و قیمت بالای آن
موارد مصرف: برای خودروهای سواری، وانت‌ها و کامیونهای سبک در حال رایج شدن می‌باشد.
 
5- فنر لاستیکی (Rubber Spring):
این نوع فنر که توسط دکتر Alex Moulten ابداع شد، از یک لاستیک فشرده انعطاف‌پذیر تشکیل شده است.
محاسن: سبک بوده و جای کمی می‌گیرد.
معایب: قابلیتهای فنرهای فولادی را دارا نیست و بسیار ضعیف تر از آنهاست.
موارد مصرف: اولین بار روی خودروهای مینی استفاده شد، اما هم‌اکنون در کمتر خودرویی به کار می‌رود و تنها برای دوچرخه‌ها و موتورهای مسابقه و صخره‌نوردی استفاده می‌شود. 

برای نمونه به مرور سیستم تعلیق برخی خودروها می‌پردازیم:
سیستم تعلیق اکسور (کامیون) تولید کارخانه ایران خودرو دیزل:
جلو: فنر پارابولیک (2 لایه)+میل موج گیر+کمک فنر
عقب : فنر بادی+میل موج گیر+کمک فنر

سیستم تعلیق سمند سریر:
جلو: MC PHERSON دوچرخ مستقل - فنرلوله ای - کمک فنر هیدرولیکی
عقب : چرخها نیمه مستقل - کمک فنرهیدرولیکی

سیستم تعلیق پژو 405 استیشن:
جلو: فنر مارپیچی با میله Anti roll، چرخهای مستقل با دو کمک فنر هیدرولیکی - تلسکوپی
عقب: میله پیچشی با میله Anti roll (بسته به سیستم انتقال نیرو)، چرخهای مستقل با دو کمک فنر هیدرولیکی - تلسکوپی

سیستم تعلیق پژو 206:
تعلیق جلو: مستقل از نوع مک فرسون با فنر پیچشی

 






تاریخ : شنبه 93/6/8 | 8:55 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

مرسدس بنز CL500 فیس لیفت 2012



مدل 2010 و 2011 مرسدس بنز CL500 از سال قبل به دست واردکنندگان شخصی به بازار ایران راه یافت و با قیمتی حدود 460 تا 520 میلیون تومان در بازار آزاد عرضه شد اما حالا مدل فیس لیفت شده 2012 آن نیز به فهرست خودروهای سواری مجاز برای ورود به کشور راه یافته و تعدادی از آن هم در پارکینگ گمرک ها دیده می شود.



تغییرات انجام گرفته روی این مدل شامل تغییر فرم کاسه چراغ های جلو به همراه LED رانندگی در روز و همچنین اصلاح گرافیک چراغ  های عقب بوده و غربیلک فرمان نیز با مدل جدیدتر تعویض شده است. همچنین از سیستم های ایمنی و تجهیزات جدیدی مانند سیستم کمکی تشخیص نقطه کور، سیستم فعال حرکت بین خطوط و نمایشگر مرکزی با قابلیت پخش دو تصوی راز دو زاویه مجزا استفاده شده است. موتور این اتومبیل از نوع 8 سیلندر روی شکل بوده و شتاب اولیه آن برابر 4/8 ثانیه است.



مرسدس بنز E350 کوپه و کابریولت





پیش از این در مورد این دو مدل به طور مفصل صحبت کرده و امکانات و ویژگی های فنی آنها را مورد بررسی قرار داده ایم. به طور خلاصه باید گفت که E350 کوپه و کابرولت یکی از آیرودینامیک ترین و زیباترین اتومبیل ها در کلاس خود هستند و انبوهی از امکانات رفاهی لوکس و تجهیزات ایمنی مدرن را در اختیار شما قرار می دهند. این مدل ها در ماه جاری و در تعداد محدود به بازار داخلی راه یافتند و با قیمتی حدود 275 تا 350 میلیون تومان به فروش می رسند. شتاب اولیه برای مدل کوپه برابر 6/2 ثانیه و برای مدل کابریولت برابر 6/4 ثانیه بوده و هر دو از پیشرانه شش سیلندر وی شکل بهره می برند.





مرسدس بنز SLK350 2012



اواخر سال گذشته تعداد انگشت شماری از نسل جدید SLK350 به وسیله ثبت سفارشاتی که در تابستان انجام شده بود به کشور وارد شد و قیمتی معادل 350 میلیون تومان برای آن رقم خورد. در حال حاضر ثبت سفارش این مدل مجددا بازگشایی شده و پیش بینی می شود به زودی واردات تعداد بیشتری از این مدل آغاز شود.



SLK350 از یک موتور شش سیلندر وی شکل بهره می برد و در مدت زمان 6/5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا می کند. کابین این اتومبیل رودستر دو نفره به وسیله فیبرهای نوری LED قرمزرنگ نورپردازی می شود و سقف جمع شونده پانورامیک آن از فناوری Magic Sky (قابلیت تیره شوندگی به میزان دلخواه) سود می برد.



آلفارومئو جولیتا و میتو

ثبت نام آلفارومئو جولیتا به دست نمایندگی آن در ایران آغاز شده و در دو مدل فول آپشن و نیمه فول آپشن با قیمت 65 و 75 میلیون تومان به فروش می رسد. Giulietta یک هاچ بک چهار در بوده که موتور چهارسیلندر آن به حجم 1368 سی سی قادر است قدرتی معادل 170 اسب بخار تولید کند. گیربکس آن از نوع 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی از پشت فرمان بوده و شتاب اولیه آن برابر 7/7 ثانیه است. مدل Mito نیز یک هاچ بک دو در و کوچک بوده که به عنوان گزینه ای مناسب برای رفت و آمدهای داخل شهر به حساب می رود اما هنوز فروش آن در ایران آغاز نشده است.





اپل کورسا



اپل کورسا در ایران سابقه درخشانی دارد و خیلی ها منتظر بودند که بازهم پای این مدل به ایران باز شود که خوشبختانه در اواخر سال 1390 این آرزو تحقق یافت. اپل کورسا قرار است در سه مدل 1200، 1400 و 1800 سی سی در کشور عرضه شود که ظاهرا در حال حاضر ضعیف ترین مدل آن در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک توسط نمایندگی با قیمتی حدود 45 الی 47 میلیون تومان به فروش می رسد. کیفیت خوب، استهلاک و مصرف کم و همچنین امکانات رفاهی مناسب ازجمله ویژگی های اپل کورسا هستند.





پورشه CarreraS911 2013




نسل جدید پورشه 911 در دو مدل کررا و کررا S در بازارهای جهانی عرضه می شود. نمایندگی پورشه در ایران نیز تصمیم دارد مدل کررا S کوپه و کابریولت را در کشور عرضه کند که قاعدتا قیمتی بیش از 400 میلیون تومان خواهند داشت. طراحی ظاهری و داخلی این مدل متفاوت از نسل قبل بوده و کابین آن جادارتر شده است. همچنین تجهیزات بیشتری به لیست امکانات آن اضافه شده و فرم کنسول مرکزی آن شما را به یاد پانامرا می اندازد. کررا S 2013 از یک موتور شش سیلندر به حجم 3800 سی سی برخوردار است و شتاب اولیه آن برای مدل کوپه و کابریولت به ترتیب برابر 4/1 و 4/3 ثانیه (با دکمه شتاب گیری) اعلام شده است.





پورشه کاین توربو



کاین یک شاسی بلند لوکس و اسپورت است که کیفیت و امکانات یک سدان مجلل و قابلیت های یک اتومبیل کوپه اسپورت را یدک می کشد! مدل شش سیلندر آن کمی کند است اما مدل هشت سیلندر S کاملا وحشی و تازه نفس به نظر می رسد و حالا تصور کنید که مدل توربوی آن در خیابان ها چه غوغایی به پا خواهد کرد!

کاین توربو دارای یک موتور هشت سیلندر به قدرت 500 اسب بخار است و در مدت زمان 4/7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا می کند. با این حساب می تواند برای بسیاری از اتومبیل های کوپه اسپرت هم رقیب سرسختی باشد.





مازراتی گرن توریسمو و گرن کابریو و کواتر و پورت

مازاراتی Gran Turismo و Gran Cabrio (مدل کابریولت) بارها در نشریات مختلف به عنوان زیباترین اتومبیل در کلاس خود معرفی شده اند و البته از یک اتومبیل ایتالیایی چیزی غیر از این هم انتظار نمی رود. کیفیت مازاراتی و دقت مونتاژ قطعات آن بی نظیر و مثال زدنی بوده و موتورهای آن بر پایه پیشرانه فراری ساخته می شوند.



 Quattroporte نیز همانطور که از نامش مشخص است، مدل چهاردر مازراتی بوده که به عنوان رقیب S-Class و سری 7 شناخته می شود. البته مازراتی از لحاظ امکانات رفاهی به پای مرسدس بنز، ب.ام.و و یا پورشه نمی رسد ولی یک ویژگی عجیب و غریب دارد که در خیلی از رقبایش دیده نمی شود و آن چیزی نیست جز صدای بسیار خوفناک و گوشنواز منبع اگزوز که آدرنالین خون را به شدت افزایش می دهد و هیجان خالص را در بدنتان تزریق می کند!



مازراتی ها چند ماهی است که به ایران وارد شده اند اما هنوز در کمال تعجب، مجوز دریافت پلاک ملی برای آنها صادر نشده است و این سوال در ذهن ما خطور می کند که چطور ثبت سفارش آنها باز است اما پلاک نمی شود! فعلا نام مدل های گرن توریسمو، گرن توریسمو S، گرن توریسمو S اتوماتیک، گرن کابریو اسپورت، کواتروپورت و کواتروپورت اسپورت GTS در لیست خودروهای مجاز برای ورود به کشور به چشم می خورد.





البته در فهرست ثبت سفارشات، نام اتومبیل هایی چون کیا Soul، سوبارو لگاسی، میتسوبیشی ASX و حتی لکسوس هیبریدی HCT200 نیز ذکر شده است که دفعه قبل نیز ثبت سفارش آنها باز شده بود اما هنوز در مورد زمان و نحوه واردات آنها، اطلاعات دقیقی اعلام نشده است.

 






تاریخ : دوشنبه 93/6/3 | 11:14 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

Supercar nirvana

Mazda launches new 6 saloon

2012 Mazda 6

سریعترین خودروهای مدل 2013 جهان

سی.ان.بی.سی براساس اطلاعاتی که در سایت TotalCarScore انتشار یافته، اعلام کرده که بوگاتی ویرون سوپر اسپورت با سرعتی معادل 431 کیلومتر بر ساعت سریعترین خودروی مدل 2013 جهان است. قیمت پایه این خودرو 2?4 میلیون دلار اعلام شده است.

رده دوم سریعترین خودروهای مدل 2013 جهان به لامبورگینی آونتادور LP 700 با سرعت 349 کیلومتر بر ساعت اختصاص یافته است. قیمت پایه این خودرو 376 هزار دلار اعلام شده است. همچنین سومین خودروی سریع مدل 2013 جهان فراری F12 بریلینتا بوده که سرعت آن به 339 کیلومتر بر ساعت نیز می رسد. قیمت پایه این خودرو معادل 343 هزار و 385 دلار تعیین شده است.

رده های بعدی سریعترین خودروهای مدل 2013 جهان به ترتیب به خودروهای زیر رسیده است:

فراری FF با سرعت 334 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 295 هزار دلار، SRT وایپر با سرعت 331 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 100 هزار دلار، مکلارن MP4-12C با سرعت 329 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 239 هزار و 400 دلار، بنتلی کانتیننتال GT اسپید با سرعت 329 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 234 هزار دلار، شورولت کورت ZR1 با سرعت 329 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 111 هزار و 600 دلار، لامبورگینی گالاردو LP 570-4 سوپرلگرا با سرعت 325 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 237 هزار و 600 دلار و فراری 458 ایتالیا با سرعت 323 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 229 هزار و 825

عکس هایی از ماشین بوگاتی گرند اسپرت ویتس SE

این نخستین باری نیست که بوگاتی از مدل گرند اسپرت ویتس رونمایی می کند چرا که سال گذشته نیز در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شده بود. اما اندکی صبر کنید؛ ترکیب رنگ بکار گرفته شده در این خودرو برای اولین بار استفاده شده و همین هم دلیل خوبی برای رونمایی مجدد آن است.به گزارش پارس ناز گرند اسپرت ویتس (با تلفظ VITES) در حقیقت پلی میان مدل های روباز ویرون و مدل های جدید سوپر اسپرت است.

www.parsnaz.ir - عکس هایی از ماشین بوگاتی گرند اسپرت ویتس SE

 era GTS

2012 Porsche Panamera GTS

2012 Porsche 911 GT3 RS 4.0 Sportec2012 Porsche 911 GT3 RS 4.0 Sportec SP 525






تاریخ : چهارشنبه 93/5/15 | 10:41 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()

اتومبیل جدید مرسدس بنز SLS AMG

اتومبیل جدید مرسدس بنز SLS AMG الکتریکی + عکس

به گزارش پارس ناز به نقل از پدال تقریبا سال 2009 بود که مرسدس تصمیم به طراحی و ساخت نسخه الکتریکی sls گرفت و حالا در نمایشگاه پاریس مرسدس بنز از قوی ترین خودروی الکتریکی جهان رونمایی کرد، این خودرو با سه سال کار و تلاش مداوم سرانجام به تولید انبوه خواهد رسید.
 
این یک اتومبیل تمام الکتریکی چهار چرخ متحرک است که روی هر چرخ آن یک موتور 45 کیلوگرمی نصب شده است. این چهار موتور می توانند در مجموع 740 اسب بخار نیرو و 737 پوند فوت گشتاور تولید کنند. شتاب صفر تا صد این خودرو 3.9 ثانیه به طول می انجامد و می تواند 250 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد(به طور استاندارد).   اتومبیل جدید مرسدس بنز SLS AMG الکتریکی + عکس
برای این ماشین باتری لیتیوم-یون 60kWh درنظر گرفته اند که شارژ کامل باتری در حدود 20 ساعت طول می کشد البته با کمک خروجی 230ولتی اما اگر عجله دارید می توانید از یک برنامه شارژ سریع استفاده کنید که این زمان را به 3ساعت کاهش می دهد.   اتومبیل جدید مرسدس بنز SLS AMG الکتریکی + عکس   بدون شک رقیب اصلی این خودرو آئودی R8، E-TRONمی باشد،اما اصلا حرفی برای گفتن ندارد زیرا تنها قادر است 310 اسب بخار نیرو تولید کند و حداکثر سرعت کمتری هم نسبت به این خودرو دارد.اما شاید پیش خود فکر کنید که sls بدون صدا اصلا معنی ندارد! زیرا خودروهای الکتریکی بواسطه نداشتن منبع اگزوز صدای بسیار ناچیزی تولید می کنند. نگران نباشید مرسدس 11 اسپیکر اطراف خودرو کار گذاشته است که دقیقا صدای اگزوز واقعی را شبیه سازی کرده و همان حس sls واقعی را به شما می بخشد.   اتومبیل جدید مرسدس بنز SLS AMG الکتریکی + عکس  

اما اگر بخواهیم درباره قیمت صحبت کنیم، نتیجه این است که این خودرو جزو گران ترین خودرو های مرسدس بنز است، طبق گفته های منابع غیر رسمی قیمت این خودرو در حدود 435 هزار دلار برآورد شده است! پس بهتر است به دیدن تصاویر ادامه دهیم!        

 






تاریخ : چهارشنبه 93/5/15 | 10:19 عصر | نویسنده : hamid darbar | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.